Mulți au ales să rămână în starea de confort, mai ales dacă aveau locuri de muncă stabile și bine plătite, la stat. Au fost, însă, câțiva temerari care au găsit oportunitatea începerii unei afaceri și au renunțat la acea stare de confort, asumându-și riscurile. Astăzi putem să luăm exemplul acelor temerari și al firmelor create de ei, pas cu pas, iar mărturia lor, peste ani, ne poate demonstra că se poate începe de la zero, cu două „ingrediente” de bază în rețeta succesului: curajul și un partener care să asigure finanțarea.
Aceleași principii de bază funcționează și astăzi, când mai important chiar decât curajul este partenerul bancar care poate susține investițiile firmelor în dezvoltare, pe o piață concurențială ceva mai stabilă decât în anii '90, dar cu aceleași provocări permanente. Unul dintre exemplele de succes pe piața construcțiilor din România este SC Standard SRL, creația unui antreprenor român care a găsit soluții și parteneri, pornind de la nevoia de a-și schimba statutul socio-profesional, părăsind starea de confort.
„Afacerea a-nceput în 1991, cu activități de comerț și achiziții de melci vii. Era o perioadă propice pentru achiziții de orice fel, oportunitate de investiții în orice domeniu. Problema era lipsa banilor, pentru că marea majoritate a populației era saracă. Pentru noi, curajul a făcut diferența: curajul de a renunța la un loc de muncă fără bătaie de cap, oferit de stat, curajul de a-ți lua soarta în propriile mâini și de a merge pe un drum nebătătorit. Și, cel mai greu: curajul de a face un credit la bancă și puterea de a-ți convinge părinții să pună casa garanție”, povestește antreprenorul Vasile Mihaltan, director general al companiei SC Standard SRL.
Alegerea unui domeniu de nișă
După perioada de început și adaptarea la condițiile schimbătoare ale unei piețe concurențiale în formare, firma a-nceput dezvoltarea și au venit noi provocări. „Transformarea s-a produs în momentul în care am hotărât să ne diversificăm domeniul de activitate. În câțiva ani, toată lumea făcea comerț urmând exemplul „pionierilor”. În stilul care ne caracterizează, am început să identificăm noi domenii de activitate. Cea mai mare provocare și oportunitate am găsit-o în domeniul construcțiilor, unde am identificat o serie de oportunități: România era „praf”, îcepând de la drumuri, poduri, clădiri, tot... deci o piață enormă. Concurența era foarte slabă, firmele de stat nu puteau, cu mentalitatea și parcul de utilaje învechit, să țină pasul cu ceea ce se cerea pe piață. În plus, forța de muncă era la discreție. Condițiile pentru a putea face acest pas important erau două: curaj și credite”, mai povestește antreprenorul.
Așa cum s-a întâmplat în aproape toate domeniile de activitate dezvoltate în ultimii 30 de ani în România, noua oportunitate a fost sesizată și adoptată, în scurt timp, și de alții, după ce au văzut succesul de care se bucurau primii intrați pe piață. Astfel, a urmat o nouă perioadă de luptă concurențială, cu noile ei provocări, ceea ce a necesitat soluții de adaptare la noua situație, iar firma a ales o cale „de nișă”. „După o scurtă perioadă, urmând exemplul „pionerilor”, firmele de construcții s-au înmulțit, ca ciupercile după ploaie. De fapt, nu erau firme de construcții, ci de reparații. Așa că am hotărât să ne specializăm pe un domeniu din construcții. Am ales lucrările de artă, repectiv poduri, un domeniu în care se cerea și mai mult curaj, seriozitate și responsabilitate. Cele mai importante investiții nu au fost în mașini de lux și vile, au fost investiții în parcul de utilaje care pe termen lung au adus beneficii enorme firmei. Mă refer la posibilitatea de a contracta și de a executa lucrări complexe de poduri, domeniu în care foarte puține firme au capacitatea și dotările necesare”, explică Vasile Mihaltan.
CEC Bank a devenit partenerul principal
Pentru aceste investiții a fost nevoie de bani, iar pentru finanțare, firma a căutat o bancă de încredere, care să poată susține pe termen lung investițiile și dezvoltarea. Partenerul găsit a fost CEC Bank. „În momentul în care CEC-ul s-a transformat în bancă comercială, cred că am fost printre primele persoane juridice care au devenit clienți ai Agentiei CEC Bank Mediaș. Am luat în calcul o serie de avantaje: faptul că sunt clientul unei bănci de încredere - după părerea mea, cea mai de încredere bancă de pe piață. O bancă ce are un portofoliu de client foarte diversificat și care oferă produse adaptate la nevoile fiecărei categorii de clienți. Are o rețea mare de agenții și de ATM-uri și, cel mai important lucru: ești tratat ca un partener, se discută de la egal la egal. Investițiile făcute cu ajutorul CEC Bank au fost în achiziția de utilaje pentru construcții și tehnică I.T. pentru birouri”, explică patronul firmei SC Standard SRL.
Parteneriatul a dat roade, firma s-a dezvoltat constant, iar noile proiecte de investiții și dezvoltare au continuat în aceeași formulă. „Am derulat trei proiecte cu finanțare europeană, pentru care am apelat și la sprijinul CEC Bank. În viitorul apropiat, intenționăm să derulăm un alt proiect cu fonduri europene, în domeniul construcțiilor modulare prefabricate pe structură metalică. pentru care vom apela, bineînțeles, tot la ajutorul CEC Bank”, mai spune antreprenorul. Astfel, povestea de succes a firmei, dar și a parteneriatului strategic între companie și CEC Bank va continua, către noi ținte și noi direcții de dezvoltare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.