Este capul de afiș al laboratorului danez Novo Nordisk: Ozempic este acum medicamentul antidiabetic numărul unu în lume. Rezultat: în ianuarie, laboratorul a publicat un profit net pentru 2023 în creștere cu 51%, dincolo de prognoze, de 11,23 miliarde de euro. Dar Ozempic, este pe cât de eficient, pe atât de scump. Pentru că medicamentul dezvoltat în varianta de 0,77 mg este vândut cu peste 350 de dolari (în jur de 325 de euro) în Statele Unite.
O problemă? Da, conform revistei științifice Jama. Cercetătorii de la Universitatea Americană Yale, Spitalul King’s College (Londra) și Asociația Médecins Sans Frontières au analizat acest tratament pentru a afla costul de producție. Care, potrivit experților, nu se ridică mai sus de 4,73 de dolari (4,40 euro).
O concluzie la care s-a ajuns pe baza informațiilor oferite de antații laboratorului danez, a analizei procesului de fabricație, precum și a stiloului injector multidoză. Iar calculele arată că acesta din urmă cântărește cel mai mult din preț, adică peste 50%.
Dacă Ozempic se vinde foarte scump în Statele Unite, în Marea Britanie, el se comercialiază cu 80 de dolari (74 de euro) și cu 130 de dolari în Franța (120 de euro). Autorii studiului critică „prețurile farmaceutice opace și costurile de producție”. Chestionat de Les Échos, Novo Nordisk a nuanțat, subliniind că prețul de cost nu se reduce doar la producție. „De obicei durează cincisprezece ani pentru a dezvolta un nou medicament, până când acesta este introdus pe piață, așa cum s-a întâmplat în cazul semaglutidei [molecule activă a Ozempic]”, asigură laboratorul, subliniind anii de cercetare și dezvoltare.
Multe laboratoare subliniază că un candidat la medicament costă mai mult de 1 miliard de euro pentru a fi dezvoltat și că, în multe cazuri (nouă din zece), faza finală a studiilor clinice nu este dusă la bun sfârșit. Prețurile afișate servesc așadar la amortizarea diferitelor eșecuri.
Dar pentru autorii studiului, există o altă problemă: „Trei companii (Novo Nordisk, Eli Lilly și Sanofi) controlează 90% din piața insulinei”. Un monopol care, prin urmare, le permite să stabilească liber prețurile. Ca să nu mai vorbim de piața de suprimare a poftei de mâncare, unde atotputernice sunt, din nou, Novo Nordisk și Eli Lilly.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.