Statistica aeronautică despre care nimeni nu vorbește. Câte accidente aviatice sunt de fapt sinucideri

Oana Pavelescu |
Data actualizării: | Data publicării:
O mare parte din accidetele aviatice sunt provocate de piloții sinucigași
O mare parte din accidetele aviatice sunt provocate de piloții sinucigași

De zeci de ani, călătoriile cu avionanele comerciale au devenit din ce în ce mai sigure. Dar o cauză a deceselor a persistat cu încăpățânare: piloții care prăbușesc intenționat avionul, un fel de sinucidere-crimă. 

Dovezile preliminare sugerează că prăbușirea unui avion al companiei China Eastern Airlines Corp. în martie ar putea fi cea mai recentă tragedie de acest fel, a declarat o persoană familiarizată cu ancheta. Dacă se confirmă, aceasta ar fi a patra din 2013 încoace, ceea ce ar duce numărul deceselor în aceste tip accidente la 554.

Așadar, pe măsură ce avioanele devin mai fiabile și piloții devin mai puțin predispuși la erori, decesele cauzate de crime-sinucideri devin o parte tot mai mare din total. Deși, în mod tradițional, actele intenționate nu sunt incluse în statisticile privind accidentele aviatice, dacă ar fi incluse, acestea ar reprezenta a doua cea mai mare categorie de decese la nivel mondial, potrivit datelor compilate de Bloomberg. Prin comparație, 1.745 de persoane au murit ca urmare a unei erori de pilotaj, a unor defecțiuni mecanice sau a altor cauze la bordul avioanelor cu reacție construite în Occident, în perioada 2012-2021.

"Este înspăimântător", spune Malcolm Brenner, un fost investigator al comportamentului uman din cadrul Consiliului Național pentru Siguranța Transporturilor din SUA, care a lucrat la investigarea prăbușirii zborului 990 al EgyptAir din 1999, care a fost considerat un act intenționat. "Este un motiv major de îngrijorare. Este una pe care industria trebuie să o abordeze".

Până acum, însă, aceste acte rare, dar mortale, au sfidat soluții simple. În timp ce îmbunătățirea îngrijirii sănătății mintale este o prioritate, cei care au ales să se sinucidă și să ucidă zeci de alte persoane în același timp în avioanele de linie, de cele mai multe ori nu au dezvăluit niciun indiciu în prealabil colegilor de muncă, prietenilor sau familiei.

Și, din cauza naturii tabu a sinuciderii, aceste cazuri creează provocări politice și culturale unice, lăsând uneori aceste evenimente învăluite în mister sau deschise la dispute. De exemplu, ancheta privind dispariția zborului 370 al companiei Malaysia Airlines deasupra Oceanului Indian în 2014 a constatat că acesta a fost probabil dus acolo intenționat, însă raportul guvernului malaezian nu conține nicio informație despre cine ar fi putut face acest lucru sau de ce.

Riscul de a muri la bordul unui avion de linie a scăzut semnificativ în ultimele decenii, ca urmare a inovațiilor în materie de echipamente de siguranță, a fiabilității aeronavelor și a pregătirii piloților. După ce 5.005 persoane au murit la bordul avioanelor cu reacție construite în Occident între 2001 și 2010, numărul total a scăzut la 1.858 în deceniul următor, potrivit datelor compilate de Boeing Co., AviationSafetyNetwork și rapoartelor de accidente. Șansele de a fi la bordul unui avion implicat într-un accident mortal erau de aproximativ una la 10 milioane, potrivit Boeing.

Însă decesele atribuite sinuciderii piloților au contrazis această tendință, evoluând chiar în creștere, potrivit datelor. Dacă accidentul de la China Eastern se confirmă ca fiind cea mai recentă sinucidere de acest tip, va însemna că decesele datorate actelor intenționate au depășit toate celelalte cauze de la începutul anului 2021.

Până în prezent, autoritățile chineze au dezvăluit puține detalii despre ceea ce a dus la prăbușirea avionului China Eastern, care transporta 132 de persoane, la 21 martie. Zborul, un Boeing 737-800 de la Kunming la Guangzhou, zbura la aproximativ 8 mii de metri altitudine când a plonjat brusc, potrivit datelor Flightradar24. Videoclipurile de pe camerele de supraveghere arată cum se prăbușește cu nasul în jos spre sol. 

Citește și: Accident aviatic în Prahova. Un avion de acrobații s-a prăbușit VIDEO

De atunci, autoritățile guvernamentale și Boeing nu au anunțat nicio potențială problemă de siguranță a avionului, ceea ce sugerează că nu au fost descoperite defecțiuni sistemice. Informațiile preliminare de pe înregistratorul de date al avionului, care a rezistat la prăbușire, indică faptul că cineva din cabina de pilotaj a inițiat prăbușirea, a declarat o sursă din interiorul anchetei. Probabilitatea ca prăbușirea să fi fost intenționată a fost raportată anterior de publicația de specialitate Leeham News and Analysis, precum și de Wall Street Journal.

La fel ca în cazul oricărei investigații privind un accident, poate dura luni sau ani pentru a efectua testele și analizele necesare pentru a identifica o cauză și a exclude chiar și cele mai îndepărtate posibile defecțiuni ale sistemului.

Pe lângă avionul malaezian pierdut cu 239 de persoane la bord, un avion Lam-Mozambique Airlines cu 33 de persoane s-a prăbușit în Namibia în 2013, după ce căpitanul l-a blocat pe copilot în afara cabinei de pilotaj. În 2015, un copilot al Germanwings GmbH l-a blocat și el pe căpitan înainte de a se izbi de versantul unui munte din Franța, cu 150 de persoane la bord.

Alte patru prăbușiri intenționate au avut loc la companii aeriene din întreaga lume înainte de 2013, ucigând alte 389 de persoane, potrivit AviationSafetyNetwork și rapoartelor de accidente. Incidentele nu includ acte teroriste, cum ar fi avioanele care s-au prăbușit la 11 septembrie 2001. 

După prăbușirea avionului Germanwings, despre care anchetatorii francezi au constatat că a fost cauzată de un copilot care suferea de probleme de sănătate mintală, autoritățile de reglementare în domeniul aviației din SUA și Europa au extins programele pentru a oferi echipajelor aeriene acces la mai multe tratamente psihologice și pentru a le încuraja să se prezinte fără teama de a-și pierde locul de muncă.

Sondajele efectuate în rândul piloților de avion au arătat că între 4% și 8% dintre aceștia au avut în vedere sinuciderea, ceea ce reprezintă aproximativ aceeași rată ca și populația în general. Mult mai puțini oameni încearcă de fapt să o pună în practică.

Citește și: Indonezia, în DOLIU. Cum a fost găsit submariul pe care au murit 53 de oameni

Piloții de linie trebuie să treacă examene medicale periodice pentru a-și menține licențele și au fost reticenți în a raporta depresia sau alte boli mintale de teama de a-și pierde mijloacele de subzistență, a declarat Quay Snyder, un medic specializat în medicina aeronautică care este co-lider al grupului de lucru pentru sănătate mintală al Asociației medicale aerospațiale din SUA. Asociația s-a alăturat autorităților de reglementare, companiilor aeriene și sindicatelor pentru a crea programe de consiliere de la egal la egal și alte programe care să permită piloților să primească tratament în timp ce își păstrează licențele.

Măsuri de siguranță

Dar un grup de experți care a consiliat Administrația Federală a Aviației din SUA în 2015 a constatat că nu există "dovezi convingătoare" că depistarea tendințelor suicidare ar preveni incidente precum cel de la Germanwings. 

"Este destul de dificil să prezici cine va comite o crimă-sinucidere", a spus Snyder. 

Alte modalități posibile de prevenire a sinuciderilor piloților contravin măsurilor de siguranță sau de securitate de lungă durată. 

Încuietorile sofisticate de pe ușile cabinei de pilotaj care dau piloților posibilitatea să nu permită accesul altor membri ai echipajului au fost puse în funcțiune pentru a preveni deturnările. Autoritățile franceze au recomandat să nu se schimbe designul ușilor în urma accidentului Germanwings, spunând că schimbările ar putea submina securitatea.

Una dintre idei - adăugarea unor limite automate privind acțiunile pilotului în cabina de pilotaj - ar necesita o schimbare radicală a filozofiei siguranței aviatice. 

"Cred cu tărie în faptul că pilotul care se află în cabina de pilotaj este persoana sau dispozitivul suprem care se ocupă de aeronavă", a declarat Benjamin Berman, fost pilot de linie care a lucrat și ca investigator de accidente. "Nu văd tehnologia suplinind acest rol. Dar aceasta lasă pilotul în control, permițându-i să facă tot ceea ce dorește".

Citește și: Accident aviatic în Indonezia. Au fost descoperite fragmente de corpuri

Mai mulți piloți 

Chiar și soluția simplă de a avea întotdeauna cel puțin două persoane în cabina de pilotaj, care a fost recomandată de autoritățile europene de reglementare după incindetul de la Germanwings, nu este o garanție că cineva hotărât să doboare un avion nu ar putea să o facă. Deși detaliile despre ce s-a întâmplat la bordul avionului China Eastern rămân neclare, acesta avea trei piloți în cabina de pilotaj - un căpitan, un copilot și un stagiar - potrivit rapoartelor din presa chineză. 

Deocamdată, grupurile de aviație solicită extinderea accesului piloților la tratamente de sănătate mintală, recunoscând în același timp că îngrijirea psihologică de rutină ar putea să nu facă diferența în cazurile extreme de crimă-sinucidere. 

"Este atât de rar", a declarat David Schroeder, un fost psiholog al FAA care, împreună cu Snyder, conduce eforturile de sănătate mintală ale Asociației Medicale Aerospațiale. "Aceasta este dificultatea. Cum încerci să prezici asta? Cum să intervii când aproape toate zborurile nu sunt așa?".

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9759
Diferența -0.0007
Zi precendentă 4.9766
USD
Azi 4.7742
Diferența 0.0425
Zi precendentă 4.7317
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9759 RON
USD flag1 USD = 4.7742 RON
GBP flag1 GBP = 5.9774 RON
CHF flag1 CHF = 5.3721 RON
AUD flag1 AUD = 3.1018 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.4124 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0309 RON
NOK flag1 NOK = 0.4302 RON
SEK flag1 SEK = 0.4306 RON
XAU flag1 XAU = 415.3204 RON
Monede Crypto
1 BTC = 471948.81RON
1 ETH = 15857.65RON
1 LTC = 436.98RON
1 XRP = 6.95RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.75%
6 luni: 5.79%
12 luni: 5.83%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17134.54-0.97%
BET-BK3177.98-1.36%
BET-EF923.66-0.61%
BET-FI60622.56-0.07%
BET-NG1213.18-0.53%
BET-TR37787.26-0.98%
BET-TRN36728.98-0.98%
BET-XT1471.96-0.91%
BET-XT-TR3191.04-0.91%
BET-XT-TRN3108.26-0.91%
BETAeRO910.86-1.18%
BETPlus2535.89-0.95%
RTL38053.05-0.66%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel