Publicitate
Propunerea în cauză a fost înregistrată în decembrie, dar a intervenit vacanța parlamentară, alte priorități iar acum i-a venit rândul să fie dezbătută și votată, e adevărat, într-o formă ușor modificată față de cea inițial.
Dar să spunem lucrurilor pe nume. Respectivul proiect vine să modifice Legea contabilității nr. 82/1991, astfel încât obligația de păstrare a statelor de salarii emise pentru care angajatorul are o declarație informativă sau pentru care e obligat să depună declarația privind „taxele” salariale, la ANAF, să fie de cinci ani, față de 50 de ani, cum este stipulat în prezent. De la 5 la 50 este o distanță mare.
Legea contabilității prevede, la articolul 25, că registrele de contabilitate obligatorii și documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se păstrează în arhiva societăților timp de 10 ani, cu începere de la data încheierii exercițiului financiare în cursul căruia au fost întocmite.
Altă noutate
Propunerea legislativă o să mai introducă o altă noutate, respectiv ca, prin ordin al ministrului finanțelor să se stabilească care sunt registrele de contabilitate, documentele justificative, inclusiv cele referitoare la statele de salarii și documentele conexe acestora, care se păstrează timp de cinci ani.
“Perioadele de arhivare prevăzute de legislația în vigoare sunt nejustificat de îndelungate. Un exemplu în acest sens este obligativitatea arhivării statelor de salarii pentru o perioadă de 50 de ani, în condițiile în care termenele de prescripție a răspunderii penale pentru infracțiunile economice/financiare sunt mult mai reduse. Pentru infracțiunile economico-financiare care pot fi săvârșite în legătura cu activitatea unei societăți, sunt prevăzute pedepse cu închisoarea de până la 3 ani pentru săvârșirea infracțiunii de gestiune frauduloasă și de până la 7 ani pentru săvârșirea infracțiunii de delapidare”, spun inițiatorii propunerii în expunerea de motive.
În prezent, salariatul are la dispoziție mai multe modalități prin care poate obține o adeverință privind veniturile obținute din salarii sau asimilare salariilor:
- adeverință de la angajator, oferită la cerere, privind veniturile realizate și impozitul reținut;
- adeverința privind veniturile realizate de la ANAF, solicitată prin Spațiul Virtual Privat;
- extras din Registrul General de Evidență a Salariaților de la inspectoratele teritoriale de muncă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.