Legea 55/2020 stabilește regulile pe care angajații trebuie să le respecte și care se aplică pe toată perioada stării de alertă și care pribesc, detașările, concediile, executarea sarcinilor de serviciu, angajarea, suspendarea, demiterea, preavizul și conflictele de muncă.
Pentru angajații de la stat, în privința detașării, conducătorii instituțiilor care sunt implicate în combaterea epidemiei provocate de SARS-CoV-2 cât, stabilesc detașarea salariaților cu acordul lor și al angajatorilor, dacă detașarea se va face într-o instituție din același domeniu.
Se poate modifica temporar locul sau felul muncii dar doar cu acordul salariatului. Pe de altă parte, șefii pot întrerupe unilateral concediile angajaților din instituțiile publice implicate în combaterea pandemie de COVID-19.
În perioada stării de alertă, angajatorul poate stabili, cu acordul salariaților ca aceștia să facă lucrări sau să primească sarcini de serviciu legate de prevenirea sau combaterea epidemiei de COVID-19, indiferent de atribuțiile de serviciu, atâta timp cât i se asigură toate măsurile de protecție.
Pe de altă parte, atâta timp cât este declarată stare de alertă, salariații din aparatul de stat trebuie să rămână “disponibili pentru efectuarea sarcinilor de serviciu, în funcție de volumul de activitate al instituției în vederea realizării scopului prezentei legi”, dar nu mai mult de 48 ore pe săptămână, inclusiv orele suplimentare, notează avocatnet.ro.
Ce o să se întâmple cu ȘOMAJUL TEHNIC după 1 iunie
Dacă pe perioada stării de alertă, angajații nu-și îndeplinesc atribuțiile de serviciu legate de combaterea situației care a impus starea specială, cei aflați la conducerea instituțiilor și autorităților publice pot fi suspendați sau chiar demiși din funcții. Când vine vorba de angajări, instituțiile și autoritățile publice pot angaja personal fără concurs, în funcție de nevoile determinate de situație.
În privința preavizelor unor angajați în instituțiile de stat, termenele de preaviz nu încep să curgă sau, dacă au început deja să curgă, se suspendă pentru cei angajați în unitățile sanitare, de asistență medico-socială și în instituțiile din domeniul apărării, ordinii publice și securității naționale.
În perioada stării de aleră conflictele de muncă nu pot fi declarate, declanșate sau desfășurate în unitățile sistemului energetic național, cele operative de la sectoarele nucleare, în unitățile cu foc continuu, cele sanitare și de asistență socială, de telecomunicații, ale radioului și televiziunii publice, din transporturile pe căile ferate, din unitățile care asigură transportul în comun și salubrizarea localităților, precum și aprovizionarea populației cu gaze, energie electrică, căldură și apă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.