Conform noilor dispoziții, funcționarii publici își vor putea desfășura activitatea și în regim de telemuncă sau prin muncă la domiciliu, dacă îndeplinesc anumite condiții și au accpetul șefului instituției la care lucrează.
Aceste perioade sunt limitate la cinci zile pe lună, un privilegiu care se acordă angajaților la stat care au copii de până în 11 ani, care acordă îngrijire unei rude cu care locuiește în aceeași gospodărie, care, din motive de sănătăte dovedite prin adeverință medicală nu se pot deplasa la sediul instituției publice sau care desfășoară activități din cele stabilite de conducătorul autorității ca putând fi realizate în regim de telemuncă.
Totuși, pentru a putea lucra de la distanță, conducătorii instituțiilor trebuie să fie de acord cu cererea pe care o vor putea depune de luna viitoare funcționarii publici. Mai mult, activitatea prestată de la distanță va trebui să facă acordul de voință al părților, astfel nici funcționarul nu poate obliga conducătorul autorității să îi accepte cererea și nici nu ar putea fi obligat de aceeași persoană să lucreze în telemuncă sau de la domiciliu, dacă nu își dorește.
Funcționarilor cărora li se vor aproba cererile vor trebui să dețină mijloacele necesare îndeplinirii atribuțiilor, potrivit fișei postului, dintre care sunt amintite telefon, laptop/desktop, acces la internet, semnătură electronică, acces securizat la distanță la sistemele IT sau la resursele documentare ale instituției utilizate la nivelul compartimentului.
Deși nu stabilește expres despre ce drepturi vor fi menținute cât timp lucrează la distanță, putem înțelege că leguitorul face referire la cele prevăzute de Codul administrativ, cum ar fi dreptul la opinie, la tratament egal, dreptul de a fi informat, dreptul de asociere sindicală, în limitele și condițiile stabilite de lege (în sens larg), dreptul la grevă, dreptul la salarizare și alte drepturi conexe, fiind stabilite, tot prin acte normative, limitele, dreptul la asigurarea uniformei, după caz, dreptul asigurării, cu prioritate, a unui program de lucru care să nu depășească durata normală generală, 8 ore/zi și 40 de ore/săptămână, dreptul la compensarea muncii suplimentare, dreptul de a fi ales sau numit într-o funcție de autoritate sau demnitate publică, dreptul la concedii, dreptul la un mediu sănătos la locul de muncă, dreptul la asistență medicală, dreptul la recunoașterea vechimii în muncă, în specialitate și grad profesional și dreptul la protecția legii.
"Practic, aceste drepturi sunt prevăzute pentru orice lucrător, fiind precizat faptul că, în mare măsură, Codul administrativ se completează cu celelalte dispoziții prevăzute de legislația muncii, în măsura în care nu sunt incompatibile sau prin acte normative cu caracter special nu sunt stabilite alte drepturi și/sau obligații.
În cazul muncii la domiciliu și/sau telemuncii, Codul administrativ prevede o serie de condiții și, privind în ansamblu situația, putem spune că avem și limitări în această privință, fără a omite faptul că, prin derogare atât de la dispozițiile Codului muncii, cât și de la cele ale Legii 81/2018, în mod explicit sunt plasate în sarcina funcționarilor costurile aferente desfășurării activității în această formă", a explicat pentru Avocatnet consilierul juridic Dan Năstase.
De asemenea, el subliniază că, în privința drepturilor, nu poate exista un tratament diferențiat, astfel că funcționarii publici care vor lucra de la distanță vor beneficia de drepturi egale, inclusiv de indemnizația de hrană. Notă: Situația este similară salariaților care primesc tichete de masă chiar și când se află în telemuncă.
"Însă nu și în privința sporului pentru condiții grele, vătămătoare sau periculoase. Legiuitorul a inclus „la grămadă” aceste situații, fără a distinge între factorii de risc, deși o parte dintre aceștia s-ar putea să nu aibă o legătură cu locul de muncă efectiv, ci cu specificul activității/natura muncii. Faptul că un funcționar, de exemplu, își desfășoară activitatea în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu nu înseamnă că în luna respectivă nu va beneficia de sporul pentru condiții de muncă grele, vătămătoare sau periculoase, ci el se va raporta la perioada lucrată la locul de muncă organizat de către angajator", a menționat specialistul.
Deși modificările aduse Codului administrativ intră în vigoare în data de 11 noiembrie, conducătorii autorităților și instituțiilor publice vor trebui să aprobe procedurile pentru desfășurarea activității în regim de telemuncă sau munca la domiciliu până pe 21 noiembrie.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.