În iunie anul curent, KLM și Universitatea tehnologică din Delft au semnat un acord de cercetare pentru un aparat revoluționar, Flying V. Cu o carlingă de formă triunghiulară, aparatul seamănă mai degrabă cu o navă spațială din filmele SF decât cu aeronavele din birourile de studiu ale Boeing și Airbus. Cu o anvergură a aripilor similară Airbus A350, aparatul va opune mai puțină rezistență aerodinamică.
În ceea ce privește interiorul, cabinetele își vor găsi loc în aripile largi. Aparatul va putea transporta 314 pasageri, care vor avea noi opțiuni de spații de relaxare sau mici localuri unde vor putea servi ceva. Cu forma sa de bumerang, Flying V va putea fi adaptat inclusiv la baterii electrice.
Verticală și orizontală
În Statele Unite, Boeing lucrează, la rândul lui, la un aparat de mici dimensiuni cu alură de aripă zburătoare. Conceptul pentru X-48C Blended Wing Body a fost elaborat de constructorul McDonnell Douglas înainte de a fi absorbit de Boeing, în 1997.
Transcend Air, un transportator american cu sediul la Boston, a dezvoltat mai multe prototipuri de vehicule cu decolare și aterizare pe verticală (VTOL), printre care Vy 400. Avionul seamănă cu un elicopter, dar este mai rapid decât omologul său cu elice, pentru că zboară cu o viteză de 650 kilometri pe oră. Iar faptul că avionul poate decola și ateriza pe verticală permite transportatorului să evite aeroporturile și aglomerările din trafic. Transcend Air intenționează să lanseze primele curse de linie începând din 2024.
Baterii electrice
În același an, cu ocazia Jocurilor Olimpice de la Paris, va putea fi folosit un taxi zburător pentru a ajunge de pe aeroportul Roissy în centrul capitalei franceze în numai 15 minute. La ultimul salon aviatic de la Bourget, Airbus, RATP și grupul ADP au anunțat că se lucrează la un concept VTOL, mai puțin zgomotos decât elicopterele și care funcționează pe baza bateriilor electrice. Proiectul va impune construirea unei infrastructuri adecvate. Alianța mizează pe prețuri rezonabile, în jur de 25 de euro pentru o călătorie.
Citește și Avioane de război în aer. F-35 împotriva MiG-35. Cine câștigă
Totuși, poate cel mai spectaculos proiect ar putea veni de la firma americană Boom, cu avionul său Overture, care beneficiază de sprijinul companiilor Virgin Galactic și Japan Airlines. Dacă va fi respectat calendarul, acest supersonic mai ușor grație utilizării materialelor compozite și, deci, mai puțin costisitor, ar putea fi testat în 2020 cu doi pasageri la bord, într-o primă fază, înainte de a intra în producție de serie în 2025-2027. Va fi un avion cu o capacitate de 55 de locuri.
Deocamdată, viitorul avionului electric se limitează la schițe și machete de aparate în stare să parcurgă distanțe scurte. Boeing, spre exemplu, mizează, împreună cu JetSuite și Zunum Aero, pe un aparat hibrid de 12 locuri, a cărui lansare este prevăzută pnetru 2022. Tot atunci ar urma să-și ia zborul și Alice, un avion în totalitate electric al firmei israeliene Eviaton.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.