Astfel, ministerul va introduce un sistem integrat de monitorizare a traficului rutier pe drumurile publice din România, denumit e-SIGUR, sistem de interes național, complementar sistemelor inteligente de transport.
Prin acest sistem se vor procesa automat datele de monitorizare a traficului rutier, acesta urmând să semnalizeze:
posibila încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice sau posibila prezență în trafic a unor vehicule supuse confiscării,
căutate potrivit legii, sau care pot fi utilizate ca probă într-o procedură judiciară;
posibila prezență în trafic a unor vehicule care circulă fără achitarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri.
În ceea ce privește posibila încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice, sistemul va semnaliza:
limita maximă admisă de viteză pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum;
interdicţia sau restricţia de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare;
semnificaţia culorii roşii a semaforului;
interdicția de a conduce pe drumurile publice un vehicul a cărui înmatriculare este suspendată;
trecerea la nivel cu calea ferată;
interdicția de a adopta un comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice.
Pentru a putea identifica abaterile de la normele rutiere și pe șoferii vinovați, sistemul va fi compus dintr-o rețea de camere video și radare fixe. În scopul prevenirii încălcării regulilor de circulație, existența aparatelor fixe destinate măsurării vitezei care furnizează date către e-SIGUR va fi semnalizate prin instalarea, înaintea locului amplasării, a unui indicator de informare, la o distanță:
între 50 și 100 de metri, pentru cele amplasate în localități;
între 100 și 500 de metri, pentru cele amplasate în afara localităților;
între 500 și 1.000 de metri, pentru cele amplasate pe autostrăzi.
Totodată, viitoarea lege reglementează și întocmirea procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției, constatate cu ajutorul e-SIGUR, în format electronic, sub semnătură electronică calificată. „Astfel, semnătură electronică calificată ataşată unui înscris în format electronic pentru care forma scrisă este cerută de lege ad validitatem îndeplineşte aceeaşi funcţie întocmai semnăturii olografe pe înscrisul imprimat pe suport hârtie şi, în plus, aduce garanţii suplimentare, de unicitate, identitate, securitate, integritate, neputând fi repudiată de autorul său”, după cum scrie în nota de fundamentare a propunerii.
În fine, prin proiectul de față se va modifica Codul rutier, astfel încât să fie posibilă comunicarea procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției, întocmit ca înscris în formă electronică, cu ajutorul unor platforme informatice destinate furnizării de servicii electronice.
Sistemul e-SIGUR va fi operaționalizat în termen de 24 de luni de la data intrării în vigoare a proiectului de lege.
Introducerea unui sistem automat de detecţie şi constatare a abaterilor rutiere este stabilită prin Strategia Națională privind Siguranța Rutieră.
Citește și: Codul rutier, modificat. Șoferii pot rămâne fără mașini
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.