Service-urile auto „la negru”, o amenințare tot mai mare
Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSA) avertizează că în România, inclusiv în județul Iași, o parte semnificativă a reparațiilor auto se desfășoară în afara cadrului legal, în service-uri ilegale care nu plătesc taxe și nu respectă normele de siguranță impuse de Registrul Auto Român (RAR). Potrivit POSA, aceste practici generează o concurență neloială, pun în pericol consumatorii și subminează întreaga industrie auto.
„În România, numeroase reparații auto se realizează în ateliere improvizate, fără autorizație. Consumatorii care aleg astfel de service-uri riscă să primească piese contrafăcute, manoperă defectuoasă și să își pună viața în pericol pe drumurile publice”, atrage atenția Marian Lazar, prim-vicepreședintele POSA.
Cum afectează service-urile ilegale economia și siguranța șoferilor
Atelierele clandestine nu oferă garanție, utilizează piese neconforme și nu respectă standardele impuse de producători. În plus, pentru că nu plătesc taxe și impozite, generează pierderi financiare pentru stat și creează un mediu economic nesigur pentru service-urile autorizate.
Un alt factor care alimentează această problemă este practica anumitor companii de asigurări, care preferă să ofere despăgubiri subevaluate în numerar clienților, în loc să îi încurajeze să efectueze reparații în unități autorizate. „Regia proprie”, așa cum este cunoscut acest sistem, îi determină pe șoferi să caute alternative mai ieftine, adesea în service-uri ilegale, explică POSA.
Evaluatori de daune implicați în rețeaua ilegală?
Reprezentanții POSA semnalează și posibile legături între evaluatori de daune și service-urile clandestine. Există suspiciuni că unii angajați ai firmelor de asigurări sau evaluatori independenți fac jocurile service-urilor ilegale, recomandându-le indirect clienților care primesc despăgubiri. Acest mecanism nu doar că încalcă legea, dar creează o piață paralelă în care reparațiile sunt realizate fără nicio garanție de calitate sau siguranță.
POSA cere măsuri urgente
Pentru a combate acest fenomen, POSA solicită autorităților:
Intensificarea controalelor ANAF și RAR, pentru a identifica și închide service-urile ilegale;
Reglementări mai stricte, care să impună reparațiile doar în unități autorizate;
Campanii de informare, pentru ca șoferii să înțeleagă riscurile la care se expun când aleg ateliere fără autorizație;
Crearea unei baze de date naționale, care să listeze service-urile autorizate și să ofere transparență consumatorilor;
Reducerea taxelor pentru service-urile fiscalizate, astfel încât operatorii corecți să fie încurajați să respecte legea și să angajeze personal cu forme legale.
„Funcționarea service-urilor auto fără autorizație este un risc major pentru siguranța rutieră și o amenințare la adresa unui mediu concurențial corect. POSA va continua să lupte împotriva acestor practici și să protejeze interesele consumatorilor”, a mai declarat Marian Lazar.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.