Serbia vrea să devină un hub al litiului în Europa. A bătut palma cu UE

Simona Haiduc |
Data publicării:
Exploatare de litiu
Exploatare de litiu

Serbia a profitat de moment și a câștigat. Vineri, președintele Aleksandar Vucic a semnat un acord cu UE în domeniul materiilor prime, cu accent pe metale rare. Un proiect pe care Belgradul l-a ținut în sertar vreo doi ani. L-a scos acum, când o lume întreagă aleargă după surse de pământuri rare, vitale pentru tot ceea ce înseamnă tranzacția verde. România deține, la rândul ei, importante rezerve de astfel de materii prime, dar nu se grăbește să profite de pe urma lor, deși, după cum spunea profesorul de economie Mircea Coșea, țara noastră nu numai că ar putea câștiga bani mulți, dar ar intra într-o nouă categorie de state. 

De fapt, Europa a venit la sârbi. În persoana canncelarul german Olaf Scholz și a vicepreședintele Comisiei Europenem Maros Sefcovic care au semnat, la Belgrad, alături de președintele sârb Aleksandar Vucic un acord în domeniul materiilor prime și care merge dincolo de litiu. În plus, Serbia nu intenționează să se oprească aici, pentru că intenționează să încheie un acord și cu întreprinderi precum Mercedes și Stellantis pentru a crea un lanț de valoare. 

Întregul lanț valoric

„Creăm un mediu competitiv echitabil pentru o integrare mai profundă a pieței”, a spus Sefcovic. „Sperăm și nutrim convingerea că acest lucru va deschide noi oportunități, va debloca potențialul pentru investiții europene viitoare”, a adăugat el. 

Benzina viitorului 

Serbia are rezerve de litiu, considerat benzina viitorului, pentru care grupul australian Rio Tinto a obținut licență de funcționare. Potrivit președintelui Vucic, acest litiu ar trebui să acopere 17% din nevoile europene. Este cea mai mare mină de litiu din Europa. Ar putea face din Rio Tinto unul dintre principalii producători de litiu.

Șase miliarde de euro

Dar ambițiile țării balcanice depășesc extragerea de materii prime. Vucic a precizat că 50.000 din cele 58.000 de tone de litiu care vor fi extrase vor fi procesate chiar în Serbia. În total, sectorul ar putea reprezenta aproximativ patru procente din producția economică, a spus el. Țara speră să atragă investiții directe de șase miliarde de euro. Și sunt mari șanse ca speranța să devină realitate.  

Fără China

De ce? Până acum, cea mai mare parte a litiului folosit în bateriile de mașini electrice provine din China. Deși această materie primă este extrasă în multe țări ale lumii, prelucrarea ei se face, în principal, în China. Ca atare, după cum a subliniat Sefcovic, Serbia ar putea deveni prima țară din Europa care deține întregul lanț de valoare adăugată, de la minerit de litiu până la producția de mașini electrice.

Mercedes spune prezent

Sectorul auto, de exemplu, este în prezent dependent de bateriile chinezești și caută alternative. CEO-ul Mercedes, Ola Källenius, a subliniat într-un interviu pentru Reuters-TV că întreprinderea sa sprijină construirea unei fabrici de baterii. „Suntem în proces de stabilire a lanțurilor noastre de aprovizionare cu materii prime până la mină, inclusiv la nivel regional”, a spus el. El a adăugat că Mercedes este un potențial client al litiului sârbesc.

Vremurile s-au schimbat 

Cu toate acestea, proiectul cu litiu din vestul Serbiei a fost aspru criticat de ecologisti. Activiștii au amenințat că vor bloca drumuri și căi ferate dacă proiectul va merge înainte. Scholz, Sefcovic și Vucic au minimizat riscul ca mineritul de litiu să provoace prea multe daune mediului. Scholz a subliniat că CEO-ul lui Rio Tinto i-a promis personal că vor fi îndeplinite cele mai înalte standarde. În plus, vremurile s-au schimbat. Companiile însele sunt interesate să monitorizeze întregul lanț de aprovizionare, deoarece rapoartele negative ar putea avea un impact considerabil asupra reputației lor.

Vucic s-a angajat să ia aceste preocupări foarte în serios. Scholz a adăugat: „Bunul Dumnezeu s-a asigurat că una dintre cele mai râvnite materii prime din lume este de cea mai înaltă calitate în această țară și poate că aceasta poate fi folosită ca o oportunitate pentru țară”.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9728
Diferența 0.0017
Zi precendentă 4.9711
USD
Azi 4.476
Diferența -0.0039
Zi precendentă 4.4799
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 08-09-2024
EUR flag1 EUR = 4.9728 RON
USD flag1 USD = 4.4760 RON
GBP flag1 GBP = 5.8944 RON
CHF flag1 CHF = 5.3165 RON
AUD flag1 AUD = 3.0155 RON
DKK flag1 DKK = 0.6664 RON
CAD flag1 CAD = 3.3163 RON
HUF flag1 HUF = 0.0126 RON
JPY flag1 JPY = 0.0314 RON
NOK flag1 NOK = 0.4218 RON
SEK flag1 SEK = 0.4375 RON
XAU flag1 XAU = 362.6244 RON
Monede Crypto
1 BTC = 242211.35RON
1 ETH = 10162.13RON
1 LTC = 277.11RON
1 XRP = 2.35RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.86% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.55%
6 luni: 5.61%
12 luni: 5.65%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17388.74-1.91%
BET-BK3249.95-1.72%
BET-EF934.10-1.80%
BET-FI60605.91-0.55%
BET-NG1223.19-1.87%
BET-TR38309.90-1.93%
BET-TRN37240.03-1.93%
BET-XT1492.61-1.67%
BET-XT-TR3232.71-1.68%
BET-XT-TRN3149.11-1.68%
BETAeRO980.07-0.04%
BETPlus2572.45-1.84%
RTL38498.56-1.85%

Opinii

Analistul Adrian Negrescu ne anunță ce ne așteaptă în următoarele luni / FOTO: Facebook
Cinema / Foto: Freepik

Cum se schimbă industria cinematografică. De la marile, la micile ecrane

Oamenii încep să se dezobișnuiască de obiceiul...

Este scandalos! / Foto: Freepik

Gabriel Biriș, despre ”amnistia” ministrului Boloș: ”Este scandalos!”

Gabriel Biriș, fost secretar de Stat în...

Comunicate de presa

Mașini

APIA: Vânzările de maşini electrice s-au redus cu 69%

Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut...

Laurenţiu Neculaescu. Foto: Crişan Andreescu

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt1
YesMy - smt4.5.3
pixel