Conform cadrului normativ în vigoare, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) este autoritate administrativă autonomă, cu personalitate juridică, sub control parlamentar, se spune în expunerea de motive noii propuneri legislative,
În conformitate cu varianta actuala a OUG nr. 33/2007, președintele ANRE este obligat să prezinte Parlamentului, până la data de 31 iulie, raportul de activitate pentru anul precedent.
Raportul anual este analizat de comisiile parlamentare și acestea adoptă un raport comun. Mai departe, acest raport se prezintă celor doua Camere ale Parlamentului dar fără a fi supus votului.
În prezent, raportul comisiilor asupra activității anuale a ANRE are astfel practic un scop strict informativ pentru Parlament deoarece acesta nu dezbătut și votat în cele doua Camere și nu există nicio consecință în cazul respingerii raportului de către comisii, se spune în expunerea de motive.
Controlul Parlamentar este astfel pur formal neexistând nicio sancțiune pentru conducerea ANRE în cazul în care activitatea sa este calificată drept nesatisfăcătoare.
Sunt golite de conținut și duse astfel în derizoriu prevederile legale privind funcționarea ANRE sub control parlamentar.
ANRE își desfășoară activitatea de facto ca un veritabil ”stat în stat”, în afara oricărui sistem de control și echilibru.
În condițiile actuale, în care există numeroase semne de întrebare privind modul în care ANRE a gestionat procesul de liberalizare a pieței de energie, se impune mai mult ca oricând exercitare reală a controlului parlamentar asupra activității instituției și evaluarea astfel a performanței managementului actualului președinte.
Mai departe, în expunerea de motive se spune că România nu-și poate permite ca o instituție cu rol cheie dintr-un domeniu strategic, a cărei activitate are un impact direct și major deopotrivă asupra consumatorilor și pieței de energie să funcționeze în afara oricărei sfere de control.
Inițiatorii spun că astfel se impune modificarea OUG nr. 33/2007, în sensul acordării unei semnificații reale controlului parlamentar asupra ANRE, la fel ca în cazul altor instituții publice, precum Consiliului Național al Audiovizualului sau Avocatul Poporului.
Raportul comun al comisiilor asupra activității anuale a ANRE nu ar trebui doar prezentat Parlamentului, ci dezbătut și votat de către Camerele Parlamentului, aceasta fiind una dintre modificările aduse de noua inițiativă legislativă.
O alta modificare propusă este statuarea unor consecințe clare și automate în cazul respingerii în Parlament a raportului anual al ANRE, respectiv încetarea de drept a mandatelor membrilor comitetului de reglementare al ANRE.
Este important de subliniat că, în conformitate cu dispozițiile Directivei (UE) 2019/944 privind normele comune pentru piața internă de energie electrică și de modificare a Directivei 2012/27/lJE, membrii consiliului de reglementare pot fi destituiți numai pe baza unor criterii transparente.
Unul dintre aceste criterii obiective și transparente poate fi obligația autorității de reglementare de a pune în aplicare toate deciziile relevante, cu caracter juridic obligatoriu, ale Comisiei și ale ACER.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.