1. În prezent, legislația națională în domeniul TVA reglementează posibilitatea întreprinderilor mici, respectiv a persoanelor impozabile stabilite în România care înregistrează o cifră de afaceri sub plafonul de scutire de TVA de 300.000 lei, de a aplica regimul special de scutire prevăzut la art. 310 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare. În cadrul acestui regim, întreprinderile mici nu colectează TVA pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate, dar nici nu pot deduce TVA aferentă achizițiilor.
La nivel comunitar, la 1 ianuarie 2025 au intrat în vigoare prevederile Directivei (UE) 2020/285 care reglementează posibilitatea întreprinderilor mici de a aplica regimul special de scutire și în alte state membre decât cel în care sunt stabilite. Această directivă nu a fost încă transpusă în legislația națională, explică Ministerul Finanţelor.
2. La art. 278 alin. (5) lit. f) și alin. (6) lit. b) din Codul fiscal sunt prevăzute reguli prin care se stabilește locul prestării serviciilor, în cazul serviciilor principale şi auxiliare legate de activităţi culturale, artistice, sportive, ştiinţifice, educaţionale, de divertisment sau de activităţi similare, cum ar fi târgurile şi expoziţiile, inclusiv în cazul serviciilor prestate de organizatorii acestor activităţi, prestate către persoanele impozabile, precum și pentru serviciile legate de acordarea accesului la evenimente culturale, artistice, sportive, ştiinţifice, educaţionale, de divertisment sau alte evenimente similare, cum ar fi târgurile şi expoziţiile, precum şi pentru serviciile auxiliare legate de acordarea acestui acces, prestate unei persoane impozabile, indiferent dacă evenimentele/activitățile sunt în format fizic sau virtual (pe internet).
Totodată, pentru anumite servicii din cele menționate se aplică, potrivit prevederilor art. 291 alin. (2) literele r) și s) și art. 291 alin. (3) litera b) din Codul fiscal, cota redusă de TVA de 9%, respectiv 5%. La nivel comunitar, la 1 ianuarie 2025 au intrat în vigoare prevederile articolului 1 punctele 1 și 2 și ale articolului 2 din Directiva (UE) 2022/542, prin care se stabilesc reguli distincte pentru stabilirea locului prestării pentru aceste tipuri de servicii în cazul în care prezența este virtuală, respectiv în cazul în care serviciile se referă la activități care sunt transmise pe
internet sau sunt puse la dispoziție printr-o altă modalitate virtuală. Aceste prevederi nu au fost încă transpuse în legislația națională. De asemenea, directiva extinde posibilitatea aplicării cotei reduse de TVA și pentru situația în care aceste servicii/activități presupun prezență virtuală/sunt transmise pe internet sau sunt puse la dispoziție printr-o altă modalitate virtuală.
3. În prezent, la art. 294 lit. a) - b1) din Codul fiscal se prevede scutirea de TVA pentru anumite prestări de servicii și livrări de bunuri efectuate către entități nonprofit, precum și către societățile deținute integral de entități nonprofit. Ca urmare a solicitării adresate autorităților române de Comisia Europeană cu privire la furnizarea de informații referitoare la aplicarea cotei zero de TVA pentru aceste operațiuni, transmisă prin intermediul platformei EU Pilot (dosarul EUP(2024)10742), România și-a asumat angajamentul de modificare a legislaţiei naţionale începând cu luna martie 2025, pentru compatibilizarea legislaţiei naţionale cu prevederile Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA, în vederea evitării declanşării procedurii de infringement pentru transpunerea incorectă a prevederilor comunitare, se arată în nota de fundamentare a proiectului.
Documentul poate fi studiat aici.
Modificările propuse
1. Având în vedere obligația de a transpune până la 31 decembrie 2024 și de a aplica începând cu 1 ianuarie 2025 prevederile Directivei (UE) 2020/285 a Consiliului din 18 februarie 2020 de modificare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată în ceea ce privește regimul special pentru întreprinderile mici și a Regulamentului (UE) nr. 904/2010 în ceea ce privește cooperarea administrativă și schimbul de informații în scopul monitorizării aplicării corecte a regimului special pentru întreprinderile mici, care reglementează posibilitatea întreprinderilor mici de a aplica regimul special de scutire și în alte state membre decât cel în care sunt stabilite, se propune implementarea unor reguli care vor permite persoanelor impozabile stabilite în România să solicite aplicarea regimului special pentru micile întreprinderi în alte state membre, respectiv persoanelor impozabile stabilite în alte state membre să solicite aplicarea regimului special pentru micile întreprinderi în România.
2. Se propune transpunerea prevederilor articolului 1 punctele 1 și 2 și articolului 2 din Directiva (UE) 2022/542 a Consiliului din 5 aprilie 2022 de modificare a Directivelor 2006/112/CE și (UE) 2020/285 în ceea ce privește cotele taxei pe valoarea adăugată, care vizează, în principal, modificarea normelor care reglementează locul prestării pentru activitățile/evenimentele care presupun prezență virtuală/sunt transmise pe internet sau sunt puse la dispoziție printr-o altă modalitate virtuală, pentru a se asigura impozitarea în statul membru de consum, astfel încât serviciile prestate unui client prin mijloace electronice să fie impozabile în locul în care clientul este stabilit, își are domiciliul stabil sau reședința
obișnuită.
Totodată, se propune modificarea art. 291 alin. (2) lit. r) și s) și alin. (3) lit. b) din Codul fiscal pentru a se evidenția ca România nu a făcut uz de opțiunea prevăzută de Directiva 2022/542, potrivit căreia statele membre pot aplica cote reduse de TVA pentru activitățile/evenimentele care presupun prezență virtuală/sunt transmise pe internet sau sunt puse la dispoziție printr-o altă modalitate virtuală.
3. În vederea compatibilizării legislaţiei naţionale cu prevederile Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA, având în vedere solicitarea adresată autorităților române de Comisia Europeană cu privire la furnizarea de informații referitoare la aplicarea cotei zero de TVA pentru operațiunile efectuate către entitățile nonprofit și către societățile deținute integral de către acestea, transmisă prin intermediul platformei EU Pilot (dosarul EUP(2024)10742), se propune eliminarea scutirilor de TVA cu drept de deducere aplicabile pentru operațiunile prevăzute la art. 294 lit. a) - b1) din Codul fiscal. De asemenea, se propune introducerea unor măsuri tranzitorii în vederea acordării posibilității persoanelor care au efectuat achiziții de bunuri și servicii pentru care fapt generator de taxă a intervenit în perioada în care a fost aplicabilă scutirea de TVA de a cere restituirea taxei aferente.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.