De ce această absență la Bacalaureat? ”Sunt câteva chestii multiple. În primul rând este vorba despre o tendință de scădere demografică, la care se asociază tendința de renunțare la prezentare în sesiunile normale de Bac, adică prima de vară și a doua de toamnă. La procentul relativ stabil acum de absolvenți de liceu cu bac-ul luat, sunt un milion de absolvenți de liceu fără Bacalaureatul luat”, a explicat profesorul Georgescu.
Întrebat dacă acest milion poate fi considerat un eșec la sistemului de învățământ, invitatul jurnalistului Val Vâlcu a recunoscut că, dincolo de definițiile care s-ar putea da acestui fenomen, ”el reprezintă o mare problemă administrativă, pentru că un absolvent de liceu este cel care are Diplomă de bacalaureat. Este o categorie. O parte din sunt plecați, dar mulți sunt încă în România, iar calificarea lor este neclară.
Nu există un mecanism
Acum sunt în pregătire acele proiecte mari pe PNRR pe învățământ dual, adică și profesional și liceal, să zicem, iar acest tip de proiect va permite accesul pe cale de filieră profesională a acestora, urmând ca ei să fie încurajați să își dea bac-ul și să vină după aceea în universități, o parte din ei. Deocamdată însă nu există un mecanism clar pentru cei peste un milion de tineri care sunt pe dinafara sistemului, am putea spune”, a subliniat rectorul Universității ”Dunărea de Jos” din Galați.
50.000 de marinari
În ceea ce privește cererea pentru anumite meserii, cum ar fi mecanici de locomotivă, de pe piața din România, angajarea este condiționată de existența Diplomei de Bacalaureat. ”Așa este”, a confirmat profesorul Georgescu. ”Gândiți-vă că pentru mecanici de locomotivă este o cerere militară, dar există o cerere fantastică de marinari, pentru toate tipurile de activități legate de circulația pe Dunăre și pe mare”. ”Se cere bac-ul?”, a întrebat Val Vâlcu. ”Da, obligatoriu. Dacă vrei pe cineva calificat pe un vapor modern, trebuie neapărat bac-ul. Dacă vrei, după aceea, ingineri de bord sau tehnician de bord, trebuie să fie absolvent de studii superioare. Dar, numai ce înseamnă Dunăre, pe circuitul de la Constanța până la Marea Nordului, adică legătura Main - Rin, cererea, în acest moment, este de circa 50.000 de marinari. Dacă s-ar găsi un sistem care să-i formeze, mâine ar fi angajați.
3000 de sudori
Mai mult, șantierele navale de jur împrejurul nostru - suntem într-o regiune cu Dunăre, cu mare, șantiere navale, de la Constanța, la Tulcea, Brăila, Galați și mai departe spre Giurgiu - au nevoie, în acest moment, de aproximativ 3000 de sudori în condiții speciale pentru corpurile de navă care sunt în construcție. Deci, subliniez, există un deficit pe piață de 3000 de sudori, numai în industria navală. Am început tatonările de rigoare, numai că este foarte dificil să faci o școală de sudori. Avem școală de ingineri de sudură, dar lumea nu prea are nevoie de ingineri de sudură. Deci, trebuie să facem o școală de sudori. Dar există o nevoie de instalatori, de electricieni. Repet, cred că învățământul acesta dual către care mergem în paralel cu mediul academic clasic, va oferi, probabil, o șansă în plus celor care nu sunt neapărat pe o filieră academică să se încadreze rapid pe o piață a muncii are nevoie ca de oxigen de astfel de oameni”, a explicat rectorul Universității ”Dunărea de Jos”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.