”În loc să caute soluții pentru a combate shrinkflatia, o metodă prin care producătorii încearcă să își mențină produsele vandabile, cred că premierul ar trebui să se concentreze pe măsurile necesare pentru a reduce inflația, în condițiile în care avem, pentru a treia lună la rând, cele mai mari creșteri de prețuri din UE”, a subliniat de la bun început analistul Adrian Negrescu.
Cauză și efect
El a explicat că acest fenomen al shrinkflatiei ”este o consecință a inflației puternice cu care se confruntă România”. Condiții în care ”producătorii români caută tot felul de soluții pentru a-și vinde produsele, pentru a nu da faliment în contextul scăderii puternice a vânzărilor pe fondul deprecierii puterii de cumpărare.
Nu am inventat noi nimic
Reducerea cantității de produs și menținerea prețului la un nivel vandabil este una dintre ele. Nu este o soluție românească, se practică în toată lumea”, a amintit Adrian Negrescu.
Ar fi nevoie de un studiu de caz
Potrivit precizărilor sale, ”shrinkflatia este, până la urmă, o metodă care se încadrează în legislația actuală, iar dacă premierul vrea să o schimbe, cred că ar trebui să inițieze un studiu de caz, să pună specialiștii să discute cu producătorii și comercianții.
Ce pot face cumpărătorii
Pentru consumatori, cu lege sau fără lege, shrinkflația poate fi ușor de combătut. Dacă te simți înșelat într-un fel sau altul, nu mai cumperi produsul respectiv și cauți să vezi dacă există alternativă. Nu ne poate obliga nimeni să cumpărăm ceva din magazine, cum nu ne poate nici restricționa accesul la produse prin legi interpretabile”, a concluzionat analistul financiar.
****
Ce a spus premierul Ciolacu
În ședința de Guvern de joi, premierul a anunțat că "unii comercianți au scăzut gramajul la produse, dar au lăsat prețurile la fel de mari" și a estimat că este o formă de înșelăciune a consumatorilor.
"Este, de fapt, o scumpire camuflată, sub un ambalaj foarte asemănător. Cer tuturor autorităților de control din România să intervină urgent", a spus Ciolacu, cerând o reglementare în acest caz, pe modelul francez. Adică "producătorii să fie obligați să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul, dacă prețul produsului a rămas neschimbat. Și, evident, sancțiuni dure pentru nerespectarea acestei obligații", a adăugat premierul României.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.