Legea salarizării personalului plătit din fonduri publice aprobată ân anul 2017 defineşte sporul ca fiind o parte a salariului, respectiv a soldei, acordat ca procent la salariul de bază pentru fiecare categorie de personal descrisă în lege, în anumite condiţii reglementate de către legiuitor.
Definirea acestuia în legea din 2017 nu este o noutate, sporurile apărând de-a lungul timpului în reglementări pentru a ajuta la creşterea salariilor din sistemul bugetar când acestea aveau valori foarte mici.
În categoria acestor sporuri intră şi sporurile pentru condiţii de muncă, atunci când persoanele încadrate în anumite locuri de muncă se confruntă cu situaţii din mediul de muncă ce le pot pune în pericol sănătatea sau integritatea fizică. De-a lungul timpului aceste sporuri pentru condiţii de muncă s-au înmulţit, atât ca număr, cât şi ca valoare, multiplicându-se şi în funcţie de instituţia care are anumite condiţii de muncă. În ceea ce priveşte administraţia publică locală, acolo unde consiliul local este cel care votează sistemul local de salarizare al unităţii administrativ teritoriale, lucrurile s-au complicat şi extins. Astfel, consultând o serie de hotărâri de consiliu local am observat că toţi funcţionarii publici şi întreg personalul contractual beneficiază de sporuri pentru condiţii de muncă indiferent de tipul muncii (de teren, de birou, etc.), neexistând criterii clare pentru fiecare funcţie în parte dincolo de buletinele de expertizare emise de autorităţile competente (de cele mai multe ori de către direcţiile judeţene de sănătate publica). De asemenea, nu există în informaţiile publice detalii referitoare la măsurile propuse şi evaluarea lor astfel încât mediul de lucru care generează condiţiile de muncă să fie îmbunătăţit, explică iniţiatorii propunerii legislative.
Sporuri limitate
"Pe cale de consecinţă, acordarea discreţionară fără măsuri de corectare a măsurilor care au generat condiţii de muncă neconforme pentru angajaţii din sistemul public, impune o micşorare a sporului şi un control mai mare asupra acordării lui. Astfel, propunem scăderea procentului din salariu care se acordă suplimentar la 3% şi introducem condiţii suplimentare pentru emiterea buletinelor de expertizare din partea autorităţilor competente, se arată în nota de fundamentare a proiectului.
Schimbări şi în privinţa premiilor
Iniţiatorii explică: "De asemenea, legea-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice reglementează acordarea de premii pentru personalul bugetar din România, ca parte a salariului de bază, în anumite condiţii specificate de legiuitor. Acestea fac parte din sistemul de salarizare, alături de alte sporuri, prime sau compensaţii, în funcţie de anumite criterii sau de clasa bugetară corespunzătoare.
Din anul 2022 însă, acestea nu se mai acordă, conform Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, decât pentru sportivii şi colectivele tehnice care au obţinut performanţe deosebite la acţiunile sportive internaţionale şi naţionale oficiale, pentru elevii, studenţii, cercetătorii şi profesorii care au obţinut distincţii la olimpiadele internaţionale şi concursurile internaţionale şi naţionale pe discipline de învăţământ şi pentru profesorii care i-au pregătit pe aceştia, cu încadrarea în alocarea bugetară.
Cu toate acestea, considerăm totuşi ca acest instrument de a premia angajaţii din sistemul bugetar pentru performanţa lor trebuie permis în continuare, cu o serie de clarificare a criteriile după care se acordă aceste premii.
Astfel, propunem abrogarea articolelor ordonanţei de urgenţă care a derogat legea salarizării unitare de a permite acordarea premiilor şi modificarea normelor în ceea ce priveşte criteriile de acordare. Aceste criterii după care ordonatorii de credite se vor ghida vor fi în strânsă legătură cu performanţa bugetară a instituţiei, mai exact cu partea de dezvoltare, astfel că am creat 3 praguri de premii, de 10%, de 15% şi de 20%. De asemenea propunem şi publicarea listei tuturor beneficiarilor premiilor, în cadrul sectiunii de transparenţă salarială."
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.