Evoluția prețului la energie pentru consumurile energetice destinate populației și gospodăriilor individuale a dus la înregistrarea creșterii prețului final la consumator pentru energia electrică de peste 600% și la gazele naturale de peste 535%. Si în cazul energiei termice livrată populației în sistem centralizat, unde este racordată cea mai mare parte a consumatorilor din localitățile urbane, s-au înregistrat creșteri semnificative ale prețurilor, fapt care afectează condițiile de trai ale gospodăriilor, pentru populația considerată vulnerabilă. Nivelul valoric al unei Gcal a ajuns în jurul valorii de peste 400 lei /Gcal, în condițiile în care autoritățile publice locale alocă subvenții pentru livrarea de energie termică destinată populației.
În aceste conditii, din bugetul unei gospodării cu un venit mediu lunar pe membru de familie de 2.000 lei/membru/lună, se alocă un procent de peste 30% pentru achitarea datoriilor la furnizorii de energie electrică, furnizorii de gaze naturale, furnizorii de energie termică și alte forme de energie necesare pentru locuire și asigurarea unor condiții de viață civilizate, iar în lipsa unor măsuri concrete și rapide s-ar vulnerabiliza și mai mult categoriile de persoane vizate de prezenta Ordonanță de urgență, prin creșterea riscului de sărăcire extremă De asemenea, ca urmare a creșterii prețurilor la energie au fost înregistrate creșteri ale prețurilor bunurilor de consum, alocările de buget ale familiilor pentru asigurarea hranei au crescut cu peste 50%, condiții în care majoritatea familiilor și persoanelor se confruntă cu serioase probleme de asigurare a subzistenței și a asigurării condițiilor de viață.
Sunt considerate vulnerabile categoriile de persoane și familii care au un venit pe membru de familie sub 2.000 lei, la care se adaugă și condițiile de vârstă corelate cu capacitatea de muncă iar această vârstă este considerată 60 de ani, fiind îndeplinite astfel toate condițiile de vulnerabilitate pentru a considera o persoană/familie în situație de risc de sărăcie pentru a beneficia de sprijin din fonduri publice pentru a compensa prețurile la energie. La nivelul Comisiei Europene, la data adoptării prezentei ordonanțe de urgență, s-a luat inițiativa de a sprijini populația vulnerabilă pentru a compensa prețul la energie dar și pentru a sprijini mediul de afaceri cu granturi pentru capital de lucru în vederea compensării cheltuielilor cu utilitățile, iar aceste categorii de măsuri urmează a fi aprobate odată cu aprobarea Regulamentului de modificare a Mecanismului de Redresare și Reziliență până la sfârșitul anului 2023. În acest context s-a stabilit că din politica de coeziune pot fi utilizați maxim 10% din alocarea aferenta perioadei de programare 2014-2020 pentru aceste categorii de măsuri, iar pentru România bugetul disponibil este de maxim 2,4 mld euro, se arată în nota de fundamentare a proiectului.
Ce schimbări se propun
În aceste conditii este necesar sa se acorde un sprijin temporar pentru sezonul rece al anului 2022/2023 și sezonul rece al anului 2023/2024, pentru aproximativ 2,8 milioane de gospodării vulnerabile, pentru a compensa prețul la energie, indiferent de natura acesteia, respectiv energie electrică, energie termică centralizată, gaze, butelie, lemne pentru foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.
Având în vedere că, în prezent se constată pe de-o parte, insuficienţa fondurilor alocate Programului operaţional „Capital Uman”, Programului operațional regional și ale Programului operațional „Capacitate administrativă” pentru decontarea integrală a sprijinului menţionat mai sus și pe de altă parte, nevoia creșterii absorbției la nivel de program și evitarea pierderii alocărilor UE, se propune rambursarea din fonduri europene prin POIM 2014-2020 și prin POC 2014- 2020 a sumelor plătite de la bugetul de stat pentru gospodăriile vulnerabile, pentru compensarea prețului la energie, acordate conform prevederilor OUG nr. 166/2022.
Propunerea de modificare este în concordanță cu prevederile Regulamentului CE 1303/2013, cu modificările și completările ulterioare, art. 25b, și vine în sprijinirea gospodăriilor vulnerabile pentru a face față crizei energetice rezultate în urma impactului războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, se mai arată în document.
Prin prezentul proiect de act normativ se propune extinderea programelor operaţionale în derulare care să contribuie la finanţarea măsurilor pentru acordarea sprijinului necesar populației vulnerabile pentru compensarea prețului la energie cu finanțare din fonduri externe nerambursabile.
Totodată se solicita modificarea art.22 alin. (4) din OUG nr.166/2022, actualizata prin eliminarea sintagmei ” la care se adaugă un procent de 10% din valoarea acestora în vederea asigurării resurselor financiare necesare cardurilor de energie emise după verificările efectuate potrivit prevederilor art. 25 alin. (21)”, motivată de :
- faptul că alimentarea cardurilor de energie se efectuează pe baza cardurilor emise;
- marea majoritate a locurilor de consum eligibile în prima tranșă, pentru care au fost deja emise carduri de energie, au rămas în continuare eligibile pentru tranșa 2;
- obligația Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetară în mod prudent pentru a gestiona resursele și obligațiile bugetare, ceea ce implică reducerea cheltuielor din bugetul MIPE.
Documentul poate fi studiat aici.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.