Prin proiectul de hotărâre a Guvernului se reglementează:
modificarea prevederilor referitoare la concediul celuilalt părinte în sensul în care acesta este de cel puțin 2 luni și nu o singură lună cum este reglementat în prezent, în acord cu prevederile Directivei (UE) 2019/1.158 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 iunie 2019 privind echilibrul dintre viaţa profesională şi cea privată a părinţilor şi îngrijitorilor şi de abrogare a Directivei 2010/18/UE a Consiliului;
introducerea de reglementări care să clarifice situațiile de cumul a drepturilor prevăzute la art. 31 alin.(2) și art. 2 din ordonanța de urgență in cazul unui părinte sau în cazul fiecărui părinte în parte, pentru a se asigura o aplicare unitară, ordonanța de urgență precizând doar posibilitatea cumulului de drepturi nu și cum se poate realiza acest cumul;
completarea reglementărilor care privesc totalizarea perioadelor de activitate prevederile Regulamentului (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, denumit în continuare Regulament şi ale Regulamentului (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială;
modificarea prevederilor referitoare la recalcularea cuantumului indemnizației pentru creșterea copilului în cazul persoanelor îndreptățite care obțin venituri din salarii și asimilate salariilor, în sensul în care, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr.164/2022, acestea pot fi recalculate în baza hotărârilor judecătorești sau a documentelor justificative prezentate de beneficiar;
modificarea unor reglementări în sensul actualizării acestora în privința celor 2 luni de concediu pentru creșterea copilului aferente celuilalt părinte, cum ar fi cele din cuprinsul art. 41 și care asigură modul în care se aplică perioada de concediu aferentă celuilalt părinte, inclusiv în situația în care se înregistrează situații succesive în perioada în care unul dintre părinți se află într-un concediu de creștere copil, caz în care perioada de netransferabilitate poate fi cumulată la sfârșitul ultimului concediu;
clarificarea modului în care se interpretează perioada de netransferabilitate (art. 12 alin.(7)) astfel că pe această perioadă nu pot fi acordate drepturi de indemnizație sau de stimulent;
clarificarea modalității de acordare a indemnizației pentru creșterea copilului și/sau a stimulentului de inserție în perioada cuprinsă între împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani sau 3 ani în cazul copilului cu dizabilitate și până la 3 ani sau 4 ani în cazul copilului cu dizabilitate, iar în această perioadă se produce o situație care poate genera un nou drept;
clarificarea procedurii de acordare a indemnizației lunare, respectiv a stimulentului de inserție în cazul în care personalul din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță își modifică raportul de muncă/de serviciu, în practică fiind înregistrate situații în care beneficiarii indemnizației sau ai stimulentului de inserție fie nu se mai încadrează în sistemul de apărare, ordine publică și siguranță fie din sistemul civil se încadrează în sistemul de apărare, ordine publică.
Astfel, normele metodologice se modifică, după cum urmează:
- la art.1 se clarifică situația persoanelor care se supun regulilor de coordonare a sistemelor de securitate socială, pentru acestea condițiile prevăzute de art. 12 din ordonanța de urgență fiind considerate îndeplinite, prin însăși aplicarea Regulamentului (CE) nr. 883/2004
- la art. 2 se completează reglementările existente cu procedura în cazul cumulului de drepturi pentru copii 0-2 ani și copii 3-7 ani, ordonanța reglementând cumulul de drepturi, insă nu și cum se realizează acesta. Astfel, cumulul se poate realiza fie de către un singur părinte, fie de către ambii părinți
- art. 4^1 se reformulează astfel încât să asigure o procedură de lucru mai clară în vederea aplicării perioadei netransferabilă de concediu, pentru celălalt părinte. Pentru claritatea reglementării s-a prevăzut ca părintele care se află în această situație, să poată beneficia de dreptul său de la suspendarea activității, dacă depune o cerre în acest sens în termn de 15 zile de la data suspendării activității
- pentru articolele 5 și 6 modificările aduse sunt de natură a clarifica tipul documentelor pe care solicitantul le prezintă în vederea stabilirii dreptului la indemnizație pentru creșterea copilului
- modificările aduse la articolul 8 au scopul de a clarifica modalitatea de gestionare a situațiilor de suprapunere a drepturilor în cazul nașterii/adopției/pladamentului/încredințării/tutelei unui nou copil în interiorul perioadei destinate concediului pentru creșterea unui copil
- art. 12 și 13 includ modificări care clarifică , în special acordarea stimulentului de inserție în perioada după împlinirea de către copil a vârstei de 2, respective 3 ani
- modificările și completările propuse pentru art. 18, 20, 21, 22, 30 și 34 au în vedere aplicarea prevederilor ordonanței de urgență cu privire la majorarea perioadei destinată celuilalt părinte, precum și în materia recalculării cuantumului indemnizației pe baza documentelor prezentate de beneficiar, în special pentru cei care au realizat venituri din salarii și assimilate acestora, nou inclusi în acest sens prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.164/2022
- articolul 38 a fost modificat și completat în sensul clarificării aspectelor care țin de dinamica locurilor de muncă ale persoanelor și transferul între sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională și sistemul public al beneficiarilor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.