În nota de fundamentare a proiectului, Executivul explică de ce este nevoie de adoptarea acestei hotărâri, enumerând modificările făcute. Printre altele, prevederile actualei legislaţii se modifică "în contextul majorării numărului maxim de posturi al Agenţiei cu un număr de 220 posturi pentru activitatea de antifraudă fiscală, în vederea implementării unui sistem dedicat pentru urmărirea trasabilității transporturilor susceptibile de evaziune fiscală pentru diminuarea unor manifestări/fenomene infracționale de contrabandă și fraudă fiscală, cât și pentru consolidarea disciplinei financiare și fiscale și creșterea conformării voluntare în cazul transporturilor rutiere de bunuri. În acest scop, implementarea Sistemului naţional RO e-Sigiliu va asigura respectarea trasabilităţii transporturilor rutiere de bunuri cu risc vamal/fiscal pe teritoriul României, va îmbunătăți activitatea autorităților cu competențe specifice din administrația centrală prin modernizarea și adaptarea procedurilor/metodelor de supraveghere vamală/fiscală la realitatea actuală, fiind imperios necesară majorarea numărului de posturi al ANAF - aspect deja stabilit prin Memorandumul nr.43657/2023 semnat în ședința Guvernului din data de 29.11.2023".
Aceeaşi hotărâre prevede că desființarea birourilor fiscale comunale din structura administrațiilor judeţene ale finanţelor publice nu poate fi realizată în același context cu desființarea unui birou ca structură componentă a unei direcții/serviciu, motivat atât de specificul activității desfășurate la nivelul Birourilor fiscale comunale, cât și de importanța acestora în cadrul aparatului fiscal, ca instrumente de colectare a veniturilor la bugetul de stat. Acestea au rolul de a contribui la colectarea / încasarea veniturilor la bugetul de stat, specificul activității acestora neputând fi confundat cu noțiunea de ”serviciu/birou” definită prin actele normative în vigoare.
Birourile fiscale comunale provin din reorganizarea în anul 2013 a administrațiilor finanțelor publice comunale, fiind mențiunte acele birouri fiscale comunale (6 la număr) ca unități fiscale ale ANAF care nu pot fi desființate datorită situaţiei concrete și specifice ale acestora în cadrul DGRFP, justificat de criterii de distanţă geografică faţă de serviciile fiscale municipale/oraşeneşti învecinate, numărului de contribuabili gestionaţi, accesul în zona respectivă, realizările veniturilor bugetare şi ponderea acestora în total venituri realizate, etc.
În acest context, se propune modificarea art. 13, alin. (3) din HG nr. 520/2013, cu modificările și completările ulterioare, prin modificarea denumirii serviciilor/birourilor fiscale în unități fiscale, unități fără personalitate juridică, și care vor păstra specificul activității. De asemenea, se propune modificarea în mod corespunzător și a alin. (4) al art. 13 în vederea corelării dispozițiilor actului normativ de organizare și funcționare al ANAF.
Totodată, se decide şi modificarea prevederilor art. 131 în vederea corelării cu dispozițiile OUG nr. 23/18.03.2024, referitoare la pierderea personalității juridice a Direcției generale de administrare a marilor contribuabili. Reorganizarea activității DGAMC este justificată de necesitatea centralizării actului decizional la nivelul conducerii agenției și asigurarea unui cadru unitar a activităţii de colectare şi administrare a marilor contribuabili, pentru a răspunde în mod eficient sarcinilor de serviciu și fluidizarea proceselor organizatorice.
Hotărârea urmăreşte şi modificarea prevederilor art. 132 în sensul regândirii modului de activitate al Direcției generale de executare silită cazuri speciale care la nivel central va desfășura o activitate de coordonare și îndrumare a structurilor regionale și județene care revin la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice ce preiau atribuțiile de ducere la îndeplinire a măsurilor asigurătorii și efectuare a procedurii de executare silită, prin sechestrare și valorificare bunuri, în cazurile speciale de executare silită care fac obiectul hotărârilor judecătorești pronunțate în materie penală, precum și alte cazuri stabilite prin ordin al președintelui Agenției, respectiv de valorificare a bunurilor sechestrate și/sau confiscate în materie penală, precum și a celor confiscate în materie civilă, prin modalitățile prevăzute de lege, inclusiv de coordonare și monitorizare a modalităților de executare silită și valorificare, în materie penală. Prin măsura propusă se urmărește accelerarea procedurilor de valorificare a bunurilor atât în materie civilă, cât și în materie penală, dar și a celor de executare silită în cazurile speciale de executare silită care fac obiectul hotărârilor judecătorești pronunțate în materie penală.
Prin textul propus în proiectul de act normativ față de reglementarea deja existentă în HG nr. 520/2013, cu modificările și completările ulterioare, se introduce doar atribuția Direcției generale de executare silită cazuri speciale de îndrumare și coordonare a activităților care se vor desfășura la nivelul unităților subordonate ANAF, precum și modalitatea de efectuare a procedurii de executare silită, prin sechestrare și valorificare bunuri
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.