Iată cum motivează Ministerul Finanţelor proiectul:
"În prezent, Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, reglementează la art. 7 unul din principiile de conduită în activitatea organelor fiscale respectiv rolul active, care are ca scop promovarea bunei-credințe în relațiile dintre organele fiscale și contribuabili plătitori, precum și de a determina situația fiscală corectă a contribuabilului. De asemenea, art 29 la alin.(4) instituie rolul de coordonator metodologic al Ministerului Finanțelor pentru activitatea de asistență și îndrumare a contribuabililor desfășurată de organul fiscal central, activitate ce intră în competența activității de administare a creanțelor fiscale.
Prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 1233/2021 pentru aprobarea Procedurii de îndrumare şi asistenţă a contribuabililor/plătitorilor, acordate de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, şi de coordonare metodologică a activităţii de aplicare unitară a legislaţiei fiscale şi procedural fiscale desfăşurate de structurile de asistenţă contribuabili, precum şi în domeniul tehnologiei informaţiei s-a stabilit procedura de îndrumare şi asistenţă a contribuabililor cu privire la problematica din domeniul fiscal, nefiscal, contabil, procedural fiscal, precum și cea în domeniul tehnologiei informaţiei, atât la cererea contribuabililor, cât şi din oficiu.
Potrivit prevederilor actuale ale Procedurii aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 1233/2021, organismele profesionale sunt considerate doar un simplu contribuabil, iar problemele generale de interpretare și aplicare a legislației, pe care organismele profesionale reglementate le adresează Ministerului Finanțelor/ANAF sunt transmise de acesta spre soluționare la organul fiscal competent.
Având în vedere că un element esențial al conformării voluntare a contribuabililor îl reprezintă și conlucrarea cu organismele profesionale reglementate, în contextul în care aceste organisme profesionale nu adresează solicitări în calitate de contribuabil, ci solicitările sunt specifice profesiei respective și sunt general valabile tuturor membrilor categoriei profesionale respective, vizând în esență aspecte referitoare la intenția de legiferare, se propune modificarea Procedurii aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 1233/2021, în sensul exceptării, în anumite condiții, a organismelor profesionale reglementate de la tratamentul standard al procedurii de asistență.
Astfel, se propune ca solicitările transmise de organismele profesionale să fie soluționate de Ministerul Finanțelor sau ANAF aparat central, după caz, în funcție de problematica pentru care se solicită opinia, în anumite condiții, respectiv:
- să vizeze clarificări privind modul de aplicare a legislației fiscale, primare sau secundare, pentru care Ministerul Finanțelor sau ANAF, după caz, are atribuții de reglementare, potrivit legii;
- sunt specifice organismului profesional solicitant sau membrilor organismului profesional, conform drepturilor și competențelor acestuia, prevăzute în legea sa de organizare și funcționare;
- să vizeaze o problemă general valabilă de aplicare și să nu conține situații punctuale și elemente de identificare ale unor contribuabili/plătitori;
- să conțină o prezentare generală a problematicii, argumente de fapt și de drept, precum și propriile concluzii;
- să conțină o propunere a organismului profesional, argumentată corespunzător, cu privire la cea mai caracterizată variantă/soluție de aplicare, dintre cele identificate sau, după caz, o propunere motivată de completare/modificare a textelor legale vizate.
Documentul poate fi studiat aici.
De asemenea se propune ca solicitarea transmisă Ministerului Finanțelor/ANAF, cât și răspunsul primit, să se publice pe site-ul organismului profesional în termen de 30 de zile de la primirea răspunsului de la Ministerului Finanțelor/ANAF cu anonimizarea datelor cu caracter personal al persoanelor care semnează, iar în măsura în care este posibil, solicitarea transmisă Ministrului Finanțelor/ANAF, cât și răspunsul primit să se transmită sau să se pună la dispoziția membrilor organismului profesional și prin alte servicii informatice utilizate în cadrul organismului profesional reglementat și să se disemineze în cadrul cursurilor de pregătire profesională organizate pentru membrii organismului profesional.
Totodată se propune completarea procedurii ca, în cazul în care cererile de îndrumare și asistență, formulate de către împuternicit ori reprezentant fiscal, nu conțin datele de identificare ale persoanei pe care o reprezintă, împuternicitul ori reprezentant fiscal va fi
înștiințat cu privire la acest aspect. În cazul în care datele de identificare ale împuternicitului ori reprezentantului fiscal nu sunt suficiente pentru a fi înștiințat, cererea acestuia se clasează.
Faţă de cele de mai sus, s-a întocmit proiectul de ordin al ministrului finanțelor privind modificarea și completarea Procedurii de îndrumare şi asistenţă a contribuabililor/plătitorilor, acordate de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, şi de coordonare metodologică a activităţii de aplicare unitară a legislaţiei fiscale şi procedural fiscale desfăşurate de structurile de asistenţă contribuabili, precum şi în domeniul tehnologiei informaţiei, aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.233/2021, cu ale cărui prevederi, dacă sunteţi de acord, vă propunem a-l semna."
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.