A fost depusă la Senat o propunere legislativă pentru completarea art. 94 alin. (2) din Legea nr. 196/2018 privind înfiinţarea, organizarea, funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor.
"Potrivit reglementărilor în vigoare din Legea nr. 196/2018, 'Raporturile dintre furnizorii serviciilor de utilităţi publice şi asociaţiile de proprietari - în calitate de consumatori colectivi sau proprietari - în calitate de consumatori individuali, după caz, se stabilesc la nivelul branşamentului, respectiv al racordului, în punctul de delimitare/separare a instalaţiilor între reţeaua publică de distribuţie a utilităţilor şi reţeaua interioară a utilizatorului, respectiv a utilizatorului colectiv sau a consumatorului individual, după caz.' (art. 94).
În cazul distribuţiei pe orizontală, se emite o singură factură per asociaţie de proprietari, care ulterior se împarte conform numărului de metri cubi de apă caldă sau rece declaraţi lunar de proprietarii sau locatarii tuturor apartamentelor din condominiu. Situaţia ideală în acest context ar fi
ca toţi proprietarii sau locatarii de apartamente să citească corect şi să declare corect consumul lunar de metri cubi de apă caldă sau rece. Însă, în majoritatea asociaţiilor de proprietari există discrepanţe între suma tuturor metrilor cubi de apă caldă declaraţi de proprietari sau locatari lunar şi ce arată branşamentul operatorului economic care livrează apa caldă sau rece.
De cele mai multe ori, suma metrilor cubi declaraţi este mai mică decât ce indică branşamentul operatorului economic care livrează apa. Acea diferenţă se calculează lunar, iar costurile aferente acesteia se împart în mod egal către toate apartamentele din asociaţia de proprietari.
Motivele pentru care se înregistrează diferenţe sunt variate, însă cele mai des întâlnite sunt două: proprietarii/locatarii declară diferit metri cubi pe care i-au consumat lunar, apometrele din apartamente folosesc sisteme manometrice diferite şi înregistrează diferit consumul de apă.
Pentru o mai bună organizare la nivelul facturilor de apă caldă sau rece, propunem ca pentru condominiile cu distribuţie pe orizontală apometrele să se monteze la nivel de casa scării, iar operatorii economici care livrează apa caldă sau rece să încheie contracte individuale cu apartamentele din condominii şi să factureze, aşadar, la nivel de apartament. Această propunere ar veni în sprijinul asociaţiilor de proprietari în care există probleme care se perpetueaza de mulţi ani de zile din cauza consumului de apă calda sau rece care iese în pierdere lunar", explică iniţiatorii în nota de fundamentare a proiectului.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.