Schema defectuoasă de compensare a energiei termice este multiplicată de la 1 noiembrie 2021 și la energie electrică și gaze, știindu-se că STATUL nu va achita sumele pentru compensații în termen (niciodată nu s-a întâmplat acest lucru în istoria ultimilor 30 de ani și oricum apreciem că nu există sumele necesare acoperirii acestor compensări uriașe), fapt ce va lăsa furnizorii cu datorii la producători și mai ales importatori, care vor sista livrările (a se vedea situația similară din energie termică de la CET Timișoara, CET Vest etc.) și vor lăsa astfel consumatorii fără gaze și energiei electrică. Lipsa achitării compensării valorii tarifelor de transport și distribuție, va lăsa aceste companii fără bani pentru reparații, cu impact asupra continuității livrării gazelor și energiei electrice la consumatori, afirmă Dumitru Chisăliță.
Această schemă de ajutorare a consumatorilor exclusiv prin compensații de la STAT, nu ia în considerare cauzele care au determinat creșterea prețului la energie și gaze, mai mult, antecedentul acestor practici populiste (deși în anul 2021, față de anul 2020, există un deficit de energie electrică de cca.10% și un deficit de gaze de cca.20%, prețul se dorește să fie exact la fel ca atunci când nu trebuia să importăm), va crea așteptări și după data de 1 aprilie 2022 și mai ales în iarna 2022/2023 atunci când impactul creșterii prețului asupra consumatorului va continua să fie unul important (luând în considerare evoluția taxelor certificatelor de CO2, creșterea ponderii importurilor, cererea mult mai mare decât oferta).
Legea de plafonare a prețului, așa cum a fost adoptată și mai ales cum probabil va fi aplicată (întârzierea plății subvențiilor), va contribui esen'ial, în situația unei ierni grele (alături de lipsa contractelor de import a gazelor), la declanșarea unui colaps în furnizarea gazelor în iarna 2021-2022.
Încă de acum 3 luni Asociația Energia Inteligentă a propus diferite măsuri (Soluții în doi pași pentru înlăturarea unui eventual colaps energetic., Reducerea impactului facturii la gaze și energie trebuie să plece de la cauzele care a generat creșterea de preț, Realizarea unui Plan de Măsuri de Urgență Energetică, pentru a reduce impactul socio-economic determinat de creșterea prețului la energie), menite să creeze o abordare sinergică între crearea unei suportabilități la plata facturilor și asigurarea continuității livrării gazelor și a energiei electrice la consumatori, care nu au fost luate în considerare. Au fost preferate acest amalgam de măsuri, greu de urmărit, aplicat și cu un efect discutabil atât în creșterea suportabilității facturilor, dar mai ales în asigurarea continuității livrării gazelor și energiei electrice.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.