Norvegia va returna elicopterele militare NH90 comandate de la NHIndustries - o societate mixtă europeană la care Airbus (EPA:AIR) deține o participație - după ce aeronavele au fost considerate nesigure și au suferit întârzieri la livrare, au declarat vineri Ministerul norvegian al Apărării și Statul Major norvegian.
Guvernul norvegian a declarat că va solicita rambursarea a cinci miliarde de coroane norvegiene (aproximativ 500 de milioane de euro) pentru acest contract, plus dobânzi și alte costuri, de la NHIndustries, care este deținută în proporție de 62,5% de Airbus Helicopters, 32% de Leonardo din Italia și 5,5% de Fokker Aerostructures din Olanda.
"Indiferent câte ore lucrează tehnicienii noștri sau câte piese comandăm, nu va fi niciodată posibil să facem NH90 compatibil cu cerințele forțelor armate norvegiene", a declarat ministrul Apărării, Bjoern Arild Gram, într-o conferință de presă.
"Avem un elicopter care nu funcționează așa cum ar trebui", a adăugat generalul Eirik Kristoffersen, care conduce armata norvegiană. Potrivit ministrului norvegian al apărării, Norvegia a primit doar opt din cele 14 avioane prevăzute în contractul inițial, semnat în 2001.
NHIndustries a precizat într-o declarație că a livrat deja 13 aeronave și că încălcarea contractului este "neîntemeiată din punct de vedere juridic". Grupul, care s-a declarat "extrem de dezamăgit" de decizia autorităților norvegiene, a "respins acuzațiile aduse NH90" și a subliniat că a "prezentat soluții adecvate și personalizate" pentru a satisface cerințele specifice norvegiene.
Și nu este singurul scandal
În condițiile în care proiectul franco-german MAWS (Maritime Airborne Warfare System) a decedat și îngropat definivit, nu fără scandal, programul P-8A de la Boeing devine, de fapt, platforma pentru aparatele de patrulare maritimă a armatei germane, Bundeswerh, pe termen lung.
După un prim contract pentru cinci exemplare, anunțat anul trecut, în valoare totală estimată la 1,77 miliarde de dolari (cu asistență tehnică și echipamentele aferente), Germania se orientează acum spre achiziția a șapte exemplare suplimentare ale avionului de patrulare maritim, o versiune derivată a avionului Boeing 737-800, Poseidon.
Achiziția noilor P-8A vine în contextul creșterii, pe termen scurt, a cheltuielilor militare ale Germaniei, cu o anvelopă extraordinară de 100 miliarde de euro. Germania devine, astfel, al treilea stat european care se aliniază flotei de P-8A Poseidon, după Marea Britanie și Norvegia, cu o primă livrare așteptată în 2024.
Citește și Răspunsul de 120 mil. $ al Chinei pentru Lockheed Martin
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.