Pe listă se află "Gafam" - Alphabet (Google), Amazon, Meta (Facebook), Apple și Microsoft -, precum și companiile sud-coreene Samsung și ByteDance, proprietarul chinez al rețelei sociale TikTok, a precizat Comisia Europeană, care va definitiva lista marilor grupuri supuse legislației până la 6 septembrie.
Amenzi disuasive
După ani de zile în care au fost marile grupuri au fost urmărite pentru abateri de la regulile europene în cadrul unor proceduri judiciare interminabile, acest nou regulament privind piața digitală (DMA) va permite Bruxelles-ului să acționeze în amonte, impunând celor mai puternici actori reguli care trebuie respectate, în caz contrar fiind pasibili de amenzi disuasive. Propus de Comisie în decembrie 2020, documentul a fost votat de Parlamentul European în iulie 2022.
Scopul este de a lua măsuri înainte ca un comportament abuziv să distrugă concurența, așa cum s-a întâmplat adesea în trecut. O serie de interdicții și de obligații specifice vor afecta doar grupurile desemnate drept "gatekeeper", companii care nu pot fi ignorate din cauza ponderii lor pe piețe cheie: vânzări online, motoare de căutare, rețele sociale și sisteme de operare. Vor fi afectați giganți evaluați la bursă la peste 75 de miliarde de euro, cu vânzări în Europa de peste 7,5 miliarde de euro și cu cel puțin 45 de milioane de utilizatori finali activi și 10 000 de întreprinderi utilizatoare în UE.
Va fi monitorizată fiecare preluare
Potențialii "gatekeepers" care îndeplinesc aceste praguri au avut termen până la 3 iulie pentru a notifica, după ce DMA a intrat în vigoare la începutul lunii mai. "Vom examina acum notificările" primite de la cele șapte grupuri, înainte de a întocmi o listă a "gatekeepers" în cauză până la începutul lunii septembrie, care vor avea apoi "șase luni pentru a se conforma cu DMA", a precizat executivul european.
Noile reguli vor impune, de exemplu, Comisiei să monitorizeze fiecare preluare de către acești giganți, indiferent de mărimea țintei. Google, de exemplu, ar trebui să i se interzică să manifeste favoritism față de propriile servicii în rezultatele motorului de căutare, așa cum a fost acuzat că a făcut cu site-ul său de cumpărături online Google Shopping. De asemenea, noua lege va împiedica Amazon să folosească datele generate pe site-urile sale de către clienții comerciali pentru a le face o concurență mai bună.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.