Nerespectarea prevederilor din noua lege se pedepsește gradual și proprorțional cu gravitatea faptelor, putându-se aplica de la simple avertismente până la amenzi ce depășesc 22 de milioane de lei sau până la 5% din cifra de afaceri anuală, a declarat Călin Mihai Rangu, director în cadrul Direcției Supraveghere, Control Intermediari și Reguli de Conduită din ASF.
Mai mult, articolul 29 din lege vizează pedepsirea unor infracțiuni, inclusiv cu închisoare de până la 2 ani, atunci când desfăşurarea activităţii de distribuţie se face fără autorizaţie sau aviz emisă/emis de A.S.F. ori fără înscrierea în registrele A.S.F. Pedeapsa este cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.
Acceași pedeapsă este prevăzută de lege pentru utilizarea de către societăţi sau intermediari principali a serviciilor unor persoane neînregistrate la A.S.F. sau desfăşurarea activităţii intermediarilor şi intermediarilor de asigurări auxiliare cu nerespectarea prevederilor legale.
Principalele schimbări aduse de noua lege se referă la:
Transparență și informare: înainte de a i se oferta un produs, consumatorului trebuie să i se dea obligatoriu un prospect de două pagini cu principalele detalii, mai ales excluderile și riscurile la care este expus viitorul client. În trecut vânzătorii prezentau doar aspectele pozitive, clienții nu aflau de excluderi sau riscuri, iar apoi nu erau despăgubiți când anumite situații se materializau. Acum vânzătorii sunt obligați să acționeze onest, corect, în avantajul consumatorului, spune Călin Mihai Rangu.
Evitarea conflictelor de interese generate de remunerare. Nu mai este permis a se distribui doar produsele la care vânzătorul încasează comisionul cel mai mare, ci va fi obligat să îi prezinte clientului produsul cel mai bun pentru client, chiar dacă va câștiga mai puțin bani din această vânzare. Asiguratorii de produse de investiții vor trebui să aleagă fondurile de investiții care aduc randamentul cel mai bun pentru client și nu pentru asigurator. În trecut, mai ales la produsele unit-link, mulți consumatori pierdeau bani deși asiguratorul sau administratorul fondului își acoperea cheltuielile și făceau chiar profit.
Dezvoltarea produselor de asigurare. Asiguratorii când creează un produs trebuie să pună beneficiile pentru consumator înaintea profitului lor. Trebuie să fie evitat orice ar fi în detrimentul consumatorului. Asiguratorul trebuie să testeze produsele, să le monitorizeze continuu, să le revadă periodic, să instruiască distribuitorii și să primească feedback de la aceștia.
Intermediarii trebuie să fie bine pregătiți profesional, să aibă competențe dovedite. Vânzătorii trebuie să aibă atât cunoștințe cât și aptitudini pentru a acționa în beneficiul clienților. Aceștia trebuie să aibă o formare sau dezvoltare profesională de minim 15 ore pe an.
Intermediarii trebuie să declare dacă oferă consultanță. Dacă oferă aceasta trebuie să fie în beneficiul clienților, și li se prezinte mai multe opțiuni din care aceștia să poată alege.
Intermediarii trebuie să își declare interesele financiare, modul în care câștigă bani, modul de comisionare, cine plătește comisionul.
Pentru vânzarea produselor de asigurare cu componentă investițională trebuie prezentate cinci scenarii de performanță, inclusiv ce este minim garanta. Înainte erau prezentate doar scenariile optimiste care puteau induce în eroare consumatorii, precizează Rangu.
Sistemul de autorizare a intermediarilor se modifică, pe două paliere, intermediari principali și secundari. Apar definiți mai clar intermediarii auxiliari care nu necesită autorizare și pot vinde doar produse conexe la obiectul principal de activitate, de exemplu asigurările de telefoane mobile, de călătorie etc. Aceștia vor fi sub responsabilitatea asiguratorului sau brokerului care a creat produsul.
Se instituie un sistem de monitorizare a produselor vândute de asiguratori din afara țării și a modului în care brokerii pot lucra cu aceștia. Pentru prima dată apare opțiunea de a interzice un produs prin intermediul autorității europene de asigurări.
Se explicitează modul de distribuție dintr-o țară a EU în altă țară EU, cine și cum supraveghează acei distribuitori cu activitate internațională.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.