Prin OUG 168/2022, care a fost emisă în decembrie, s-a stabilit ca munca suplimentară prestată anul acesta peste programul normal de lucru de către personalul cu statut special care are atribuţii pentru desfăşurarea activităţilor deosebite cu caracter operativ sau neprevăzut în domeniul ordinii şi siguranţei publice, în respectarea regimului frontierei de stat a României, în situaţii de urgenţă, în personalizarea, emiterea şi evidenţa generală a documentelor de identitate şi a paşapoartelor simple, în emiterea şi evidenţa permiselor de conducere şi a certificatelor de înmatriculare ale autovehiculelor rutiere, precum şi de către poliţiştii de penitenciare, care nu se poate compensa cu timp liber corespunzător, să fie răsplătită cu o majorare de 75% din solda sau salariul de funcţie, proporţional cu timpul efectiv lucrat în aceste condiţii.
Majorarea se poate acorda doar în situația în care compensarea prin ore libere plătite nu este posibilă în următoarele 60 de zile după prestarea muncii suplimentare.
Prin proiectul de ordin care acum se află în dezbatere, MAI stabilește acum regulile acordării acestei majorări salariale.
În document se stabilește că personalul cu statut special este reprezentat de cadrele militare în activitate, poliţiştii şi soldaţii şi gradaţii profesionişti în activitate din unităţile MAI.
De asemenea, se prevede și lista activităților din domeniile amintite pentru care se poate acorda majorarea salarială, în cazul muncii suplimentare ce nu poate fi compensată cu timp liber. Astfel, vor fi considerate activităţi deosebite pentru care se va putea acorda majorarea cele care se vor desfășura într-una dintre următoarele condiții:
au un grad ridicat de risc asupra integrităţii fizice, sănătăţii sau vieţii personalului implicat;
au un grad ridicat de complexitate şi dificultate;
presupun intervenţia specializată în funcţie de nivelul de urgenţă şi/ sau gravitate al situaţiei/ evenimentului;
la creşterea capacităţii operaţionale a unităţii, precum şi în situaţii de catastrofe, calamităţi, tulburări de amploare ale ordinii şi siguranţei publice ori alte asemenea evenimente.
Prestarea muncii suplimentare în condiţiile de mai sus va trebui dispusă de şeful ierarhic, în scris, fără a se depăşi 180 de ore anual sau, în cazuri cu totul deosebite, 360 de ore anual.
Majorarea se va plăti personalului cu statut special dacă vor fi îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
există ordinul sau dispoziţia şefului ierarhic de prestare a muncii suplimentare în format fizic. În situaţiile care implică desfăşurarea de urgenţă a muncii suplimentare, ordinul sau dispoziţia şefului ierarhic poate fi comunicat(ă) şi verbal, dar cu obligaţia de a fi consemnat(ă) ulterior în scris, în cel mai scurt timp posibil;
nu beneficiază de alte drepturi salariale sub formă de majorări, sporuri, compensaţii etc. ori de cuantumul acestora, prevăzute expres pentru munca suplimentară;
compensarea muncii suplimentare, prin ore libere plătite, nu a fost posibilă în următoarele 60 de zile de la prestarea acestei munci;
se asigură încadrarea în fondurile bugetare alocate cu această destinaţie.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.