Pentru asigurarea transparenței veniturilor din sistemul public conform Legii 153/2017 toate autoritățile și instituțiile publice “vor publica la sediul propriu și pe pagina proprie de internet, în datele de 31 martie și 30 septembrie ale fiecărui an, și vor menține publicată o listă a tuturor funcțiilor din autoritățile sau instituțiile publice respective ce intră în categoria personalului plătit din fonduri publice”.
Ce informații trebuie publicate mai precis:
- salariul de bază, solda sau salariul funcției de bază, indemnizația de încadrare sau indemnizația lunară, după caz;
- tipul, baza de calcul, cota procentuală, valoarea brută a sporurilor, compensațiilor, adaosurilor, primelor și premiilor eligibile pentru fiecare funcție, precum și baza legală a acordării acestora;
- valoarea anuală a voucherelor de vacanță care urmează să fie acordate pentru o perioadă lucrată de un an, precum și baza legală a acordării acestora;
- valoarea anuală a indemnizației de hrană care urmează să fie acordată pentru o perioadă lucrată de un an, precum și baza legală a acordării acesteia;
- orice alte drepturi în bani sau în natură primite, dacă este cazul, precum și baza legală a acordării acestora;
- orice informații cu privire la posibile limitări ale venitului salarial, precum și baza legală a acestora.
În categoria personalului din sectorul bugetar intră, după cum reiese din lege, personalul încadrat pe baza unui contract individual de muncă, personalul care ocupă funcții de demnitate publică și personalul care ocupă funcții asimilate funcțiilor de demnitate publică, magistrații, precum și personalul care beneficiază de statute speciale, inclusiv funcționarii publici și funcționarii publici cu statut special.
Legea 153/2017 nu se aplică următoarelor instituții: Banca Națională a României, Autoritatea de Supraveghere Financiară, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei și Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații.
Autoritățile și instituțiile publice care nu afișează aceste liste riscă să primească amenzi cuprinse între 5.000 și 10.000 de lei, sancțiune ce se va aplica, de către inspectorii muncii, conducătorilor de instituții.
Mai mult, conform legii menționate mai sus cât și a unui ordin al Ministerului Muncii (2.169/2018), instituțiile și autoritățile publice au obligația de a raporta, între 1 și 30 octombrie, salariile bugetarilor existente în plată la nivelul lunii septembrie a anului în curs.
Instituțiile menționate, trebuie să raporteze către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) valorile exacte ale salariilor existente în plată în luna septembrie a anului pentru care se face declararea - pentru personalul care exercită o funcție în baza unui contract individual de muncă sau a unui raport de serviciu, a unui act administrativ de numire ori a unui altfel de act emis în condițiile legii.
Veniturile bugetarilor trebuie raportate anual de instituțiile și autoritățile publice chiar dacă deja se fac raportări în Revisal pentru contractele individuale de muncă, explică Avocatnet.
Citește și: Salariile din primării se majorează, Deputații au dat votul favorabil
Camera Deputaţilor a adoptat, marţi, proiectul de aprobare a OUG 115/2022, aprobând un amendament care prevede creşterea salariilor pentru primari, viceprimari, preşedinţi şi vicepreşedinţi de consilii judeţene şi a personalului din aparatul de lucru al primăriilor.
S-au înregistrat 168 voturi 'pentru', 79 'contra' şi 4 abţineri.
Proiectul de lege are ca obiect de reglementare aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.115/2022, referitor la acordarea, începând cu luna august 2022, a unei pătrimi din diferenţa dintre salariul de bază prevăzut de Legea-cadru nr.153/2017, pentru anul 2022 şi cel din luna decembrie 2021, precum şi acordarea, începând cu luna august 2022, pentru personalul nou-încadrat, pentru personalul numit/încadrat în aceeaşi instituţie/autoritate publică pe funcţii de acelaşi fel, inclusiv pentru personalul promovat în funcţii sau în grade/trepte profesionale şi pentru personalul care avansează în gradaţia corespunzătoare tranşei de vechime în muncă în perioada ianuarie-iulie 2022, a unei pătrimi din diferenţa dintre salariul de bază prevăzut de Legea-cadru nr.153/2017, pentru anul 2022 şi cel din luna iulie 2022.
Deputaţii au introdus un amendament care prevede majorarea indemnizaţiilor persoanelor care ocupă funcţii de demnitate publică alese din cadrul organelor autorităţii publice locale.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.