Uneori, salariații sunt nevoiți să lipsească de la muncă pentru rezolvarea unor situații imprevizibile. Ce se întâmplă cu tichetele de masă pentru zilele absentate.Conform legislației în vigoare, salariații au dreptul să absenteze, cu recuperarea ulterioară a zilelor în care nu au fost la muncă, cel mult zece zile pe an pentru urgențe familiale sau pentru situații care reclamă prezența angajatului în altă parte decât la serviciu. Ce trebuie să facă angajații în aceste condiții: acordă sau nu tichete de masă?
Publicația Avocatnet formulează un răspuns la această întrebare. Legea 165/2018 arată că, ”în cazul tichetelor de masă, angajatorii nu pot acorda mai mult de un tichet de masă pentru fiecare zi lucrătoare din luna pentru care se efectuează transferul valorii nominale a tichetelor de masă. În sensul prezentelor norme nu se consideră zile lucrate perioadele în care salariaţii: (...)
d) se află în concediu pentru incapacitate temporară de muncă, sunt absenţi de la locul de muncă ori se află în alte situaţii stabilite de angajator împreună cu organizaţiile sindicale ori, după caz, cu reprezentanţii salariaţilor”.
Pe de altă parte, același act normativ explică și regula după care se calculează numărul de tichete cuvenite celor care au un program de lucru neregulat: „În cazul salariaţilor a căror durată zilnică a timpului de muncă este mai mare de 8 ore - în regim de tură, numărul de zile pentru care se acordă tichete de masă se determină prin împărţirea numărului de ore în care salariatul a fost prezent la lucru la durata normală a timpului de muncă de 8 ore. Fracţiile rezultate din calcul se consideră zi de prezenţă la lucru, cu condiţia ca totalul zilelor rezultat să nu depăşească numărul de zile lucrătoare din luna pentru care se acordă tichetele”.
Sunt motivate, nu nemotivate
În acest context trebuie subliniat că absențele generate de situații imprevizibile trebuie recuperate. Normele în vigoare ne spun că recuperarea absențelor se face în condițiile acordului dintre angajator și angajat. Dacă recuperarea se face în altă lună decât cea de absență, zilele în care angajatul nu a fost la muncă se plătesc în luna în care au fost înregistrate. Totodată, trebuie subliniat că aceste absențe sunt motivate, nu nemotivate. Pentru acestea din urmă nu se acordă drepturile salariale și alte elemente conexe salariului.
„Dacă ai contract colectiv de muncă, ai prevăzut exact și când se dau tichetele de masă. Problema aici e că, în momentul în care faci recuperarea, deja ai tichet de masă pentru ziua-standard și nu văd cum ai putea să dai două tichete de masă pe aceeași zi. Dar plecând de la teza potrivit căreia absențele se plătesc în luna în care sunt efectuate, interpretarea mea ar tinde să meargă în sensul că dacă-i plătești salariul îi dai și tichetele de masă, chiar dacă a fost absent”, a explicat, pentru Avocatnet, Anca Iulia Zegrean, partener și coordonatorul practicii de dreptul muncii în cadrul Biriș Goran SPARL.
Situația pare mult mai simplă dacă ne gândim la ipoteza unui angajat care nu lucrează cinci zile pe săptămână, ci patru, de pildă, întrucât o zi de absență ar putea fi recuperată într-una dintre acele zile lucrătoare în care, în mod normal, angajatul nu lucrează, în luna respectivă. Aici, oferirea tichetului de masă în ziua de recuperare sau în ziua de absență pare a fi totuna pentru angajator sau pentru angajat - angajatul nu a venit la muncă luni, dar a venit vineri să lucreze și, prin urmare, totul este în regulă.
Citește și Codul Muncii, modificat. Zece noi drepturi ale salariaților
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.