Povestea “Roşiilor cu gust de roşii” – înregistrate chiar cu această denumire la OSIM, din acest an, a-nceput cu dorinţa soţilor Răileanu de a produce ceva pe un teren de lângă Timişoara, pe care îl deţineau. Silvia Răileanu spune povestea roşiilor care deja i-au cucerit pe români. Deşi avea doar 33 de ani atunci când a ajuns la CEC Bank pentru a cere o finanţare uriaşă pentru un antreprenor, Silvia a mizat pe studiul de piaţă pe care l-a făcut, iar în continuare a reuşit să treacă peste toate obstacolele. Investiţia într-o seră nu este deloc mică, doar construcţia costând 100 de euro pe metru pătrat, dar totul s-a reglat din mers, cu foarte multă atenţie la tendinţele pieţei, pe care Silvia a mizat. Silvia a mizat chiar pe impactul acestei denumiri, pe care a-nregistrat-o la OSIM, după mulţi ani în care românii şi-au dorit exact acest produs. Şi, chiar dacă soiurile de roşii gustoase sunt mai scumpe, cumpărătorii nu lipsesc, ba chiar e nevoie de o creştere a producţiei, pentru a face faţă cererii pieţei.
Cum s-a născut ideea aceasta de a cultiva în seră roşii cu gust de roşii?
Silvia Răileanu: În 2014 ne-am gândit să investim într-un SPA, ca în Ungaria, pentru că avem un teren cu un izvor termal. Nu se mai dădeau fonduri euoropene pentru această investiţie, iar la un târg internaţional din Olanda am văzut că se pot face sere încălzite cu apă termală. Astfel, ne-am reorientat. Din păcate, nu putem folosi apa termală, pentru că legislaţia e mai greoaie în România, dar am făcut sera şi anul acesta chiar a fost profitabilă.
Cum aţi reuşit să obţineţi creditarea pentru a porni afacerea?
Silvia Răileanu: În acel moment, multe bănci au spus că mă creditează, dar, în momentul în care am mers să iau creditul, nimeni nu mi-a dat un milion şi jumătate de euro. Doar la CEC Bank am găsit deschidere şi am reuşit să luăm acest credit. Specialiştii băncii au analizat proiectul şi au avut încredere, au înţeles că această poveste, prezentată de noi, este reală, chiar dacă aveam 33 de ani în momentul în care m-am dus să prezint planul de afacere, şi eram o femeie obişnuită, fără pile, fără relaţii.
A mers totul bine, de la început sau au fost şi obstacole?
Silvia Răileanu: Aveam un plan de afaceri bazat pe roşia mare, pentru că aşa am fost noi învăţaţi: în România nu putem creşte specialităţi, pentru că nu avem suficientă experienţă şi o să dăm greş. Am lucrat, la început, şi cu un inginer agronom care susţinea acelaşi lucru, mergea pe aceeaşi idee, că este imposibil să creşti rosii cherry, roşii cu gust, în România, pentru că e foarte dificil, e mai mult de lucru, e grea logistica şi piaţa nu e pregătită. Dar din greseli invata omul… în primul an nu a fost foarte bine, dar ne-a mai dat CEC Bank o linie de credit, să supravieţuim peste iarnă, apoi am ieşit din impas. Şi am reuşit, în următorul an, pentru că situaţia se schimbă dacă-ţi găseşti nişa şi ai produse de calitate.
Iar nişa găsită a fost chiar nevoia românilor de a avea roşii cu gust de roşii...
Silvia Răileanu: Ne-am axat pe roşii cu gust, am mizat pe specialităţi, pe soiurile care au aromă şi gust. Sunt şi zemoase, foarte bune pentru salată. Un soi fără gust este de circa zece ori mai ieftin decât cele cultivate de noi. De obicei primim mesaje, în care oamenii ne mulţumesc, pentru că roşiile sunt bune. În seră se pot creşte roşii sănătoase si gustoase. Soiul cultivat contează foarte mult, dar si sa fie recoltate cand sunt coapte. Trebuie să existe şi piaţă de desfacere, cu o gamă cât mai largă de clienţi.
Cum aţi reuşit să cunoaşteţi atât de bine piaţa şi tendinţele cumpărătorului din România?
Silvia Răileanu: Ne-am apucat să studiem ce ar fi mai rentabil. Ne-am uitat la productivitatea pe metru pătrat, la fiecare soi, şi mai ales la ceea ce se consumă mai mult pe piaţa românească. La târgul din Olanda, la care am fost atunci când s-a înfiripat ideea aceasta, am şi gustat foarte multe roşii, iar acolo am constatat că ei au foarte multe soiuri gustoase, ceea ce noi nu aveam în România.
Roşiile cu gust nu se pot, însă, cultiva în orice condiţii. Cât de importantă este sera?
Silvia Răileanu: În România, piaţa e supraaglomerată cu roşii mari, iar cheltuielile cu încălzirea sunt uriaşe, astfel încât nu se justifică investiţia. Noi avem solarii destule în România, dar foarte puţine sere. Solarul nu e încălzit sau e încălzit rudimentar, e pe o suprafaţă mult mai mică şi nu este la fel de înalt ca sera. Tehnologia de control al microclimatului in sera sta la baza succesului. Sera noastră are înălţimea de şase metri, deci si volumul de aer este mult mai mare decat intr-un solar, astfel umiditatea rezultata din transpiratia plantelor poate fi controlata mult mai usor prin ventilatie si incalzire. Daca ai un control mai bun al microcimatului ai produse mai calitative, mai aspectuase, mai gustoase. O sera se încălzeşte şi pe timp de vară, atât pentru a asigura dezumidificarea, dar pentru a proteja plantele de creşterea bruscă a temperaturii, când apare soarele. Astfel le protejăm de efectul de seră. Vrem să mai construim o seră, anul viitor, pentru care vom apela tot la CEC Bank, pentru încă o finanţare. Nu vom aştepta încă doi ani, pentru fonduri europene.
În cât timp cresc roşiile, în seră şi ce producţie aveţi, pe an?
Silvia Răileanu: Roşiile cresc în circa patru luni, iar noi primim răsadurile crescute până la înălţimea de 50 de centimetri, apoi mai durează încă două luni, până dau roade. Producem circa 400 de tone de roşii pe an, doar specialităţi, din martie până în decembrie. Apoi defrişăm şi igienizăm foarte bine. Se dezinfectează totul, mai mult decât într-un laborator. Efectiv, se spală totul, pe suprafaţa de 1,7 ha, pentru a pregăti noua producţie, astfel încât să ne asigurăm că nu se îmbolnăvesc plantele.
Cât de mult munciţi în familie? Era cineva specializat în acest domeniu, înainte de a porni afacerea?
Silvia Răileanu: Înainte de a ne hotărî să facem sera, noi aveam o afacere de familie, un restaurant, în Timişoara, dar eu nu eram foarte implicată în muncă, aşa cum sunt acum, pentru că noi muncim circa zece ore pe zi. Eu sunt jurist, soţul meu e medic, iar în firmă m-am ocupat, de la început, de acte, dar acum îmi place foarte mult activitatea de la seră, căreia îi dedic foarte mult timp, inclusiv pentru încheierea contractelor, zonă în care mi s-a spus că am curaj să mă aventurez într-o lume a bărbaţilor. Însă nu mi se pare că e chiar atât de dificil, iar rezultatele sunt foarte bune, deja.
Lucraţi cu specialişti, pentru a garanta productivitatea?
Silvia Răileanu: Am apelat la consultanţi din Ungaria, pentru că ei au foarte multă experienţă şi, fiind aproape de noi, este foarte uşor să vină de la circa 70 de kilometri de graniţă. Avem un şef de seră care e pasionat de agricultură şi transpune în practică directivele consultanţilor care vin o dată pe săptămână din Ungaria.
În ce magazine ajung acum roşiile cu gust de roşii?
Silvia Răileanu: Livrăm pe platformele logistice din Timiş, aproximativ jumătate din producţie, în Bucureşti. In alte zone ale ţării nu ajungem direct, dar de pe platformele logistice din Bucuresti rosiile sunt distribuite aproape in toata tara. La Bucureşti trimitem pe platforma la Mega Image, Carrefour şi Auchan, iar în Timişoara, la Auchan, Profi şi Lidl. Dorim să ne extindem, pentru a putea avea contracte mai mari. Vrem să mai construim o seră de 3 ha,pentru a avea măcar 4,7 hectare cultivate. Acum vom lucra cu o firmă specializată pe construcţii de sere, după ce am făcut-o pe prima în regie proprie , dar a durat doi ani. Nu vrem să mai pierdem timp, mai ales pentru că acum avem experienţă. La fonduri europene nu ne-am gândit, pentru că prin AFIR nu se vor mai da finanţări până în 2021. Ar trebui să începem construcţia noii sere anul viitor, în luna martie, pentru a fi gata în şase luni. Şi vom lua finanţare de la CEC Bank pentru toată investiţia, de la început.
Astfel, povestea noului brand de pe piaţa românească, “Roşii cu gust de roşii”, va continua, cu o nouă investiţie, pentru şi mai multe salate gustoase, pe mesele românilor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.