Rușii, reticenți la mașinile chinezești după plecarea mărcilor occidentale

Oana Pavelescu |
Data publicării:
Avtovaz
Avtovaz

Pe măsură ce exodul constructorilor auto occidentali reduce opțiunile consumatorilor ruși, constructorii auto chinezi completează acest gol, obligându-i pe ruși să își depășească reticența față de mărcile chinezești și să suporte prețuri mai mari.

Mărcile chinezești precum Haval, Chery și Geely reprezintă acum aproape 40% din vânzările de mașini noi din Rusia, arată datele agenției analitice Autostat și ale companiei de consultanță PPK, față de mai puțin de 10% în ianuarie-februarie 2022, profitând de oportunitatea lăsată de ieșirea unor firme precum Renault, Nissan și Mercedes.

Dar există probleme de început. Reuters a vorbit cu mai mulți cumpărători de mașini din Rusia - persoane fizice și dealeri - care au perceput calitatea unor mașini chinezești ca fiind mai slabă decât cea a rivalilor occidentali, iar experții din industrie au declarat că producătorii chinezi trebuie să își îmbunătățească reputația chiar dacă cota lor de piață crește vertiginos.

Constructorul auto ceh Skoda Auto, parte a Volkswagen Group și unul dintre mai mulți producători auto occidentali care au avut producție locală de automobile, se află în stadiul final al unui acord de vânzare a activelor sale din Rusia, ca urmare a sancțiunilor occidentale după ce Moscova a trimis trupe în Ucraina în februarie anul trecut.

Fostul președinte al Rusiei, Dmitri Medvedev, a declarat după o vizită în China în decembrie, că cooperarea cu producătorii chinezi este bună, iar percepțiile consumatorilor sunt depășite.

"Obișnuiam să râdem de unele dintre modelele lor, dar am mers la o plimbare cu o mașină locală și m-am uitat la altele", a spus el. "Voi spune fără menajamente: mașina pe care am condus-o nu era cu siguranță mai rea decât un Mercedes."

Concurența a murit

Majoritatea producătorilor auto occidentali, care s-au luptat cu producătorii autohtoni pentru cota de piață de când au început să construiască fabrici în Rusia la începutul anilor 2000, și-au încetat activitatea în primăvara anului trecut.

"Am trăit toată viața noastră concentrați pe mărcile europene, japoneze, americane și nu am luat în considerare în mod special piața chineză, care... s-a dezvoltat într-un ritm incredibil", a declarat Vladimir Shestak, directorul general al Altair-Auto din Vladivostok, al cărui dealer este specializat în mărcile Mercedes-Benz și Geely.

Deși majoritatea firmelor străine au ieșit din Rusia sau sunt în curs de plecare, stocurile persistente și importurile paralele fac ca mașinile unor companii să rămână deocamdată la vânzare.

Marca Lada a producătorului intern Avtovaz este cea mai populară marcă din Rusia. Renault, prin fosta sa participație de control la Avtovaz, avea cea mai mare cotă de piață dintre producătorii străini înainte ca Rusia să înceapă ceea ce numește "operațiunea militară specială" în Ucraina.

În timp ce mașinile chinezești acoperă din ce în ce mai mult acest gol, lipsa de reputație rămâne o problemă pentru aceste autovehicule, a declarat expertul în industria auto Serghei Aslanyan.

Cota de piață a mărcilor chinezești a ajuns la 37,15% în ianuarie-februarie, în creștere de la 9,48% cu un an înainte, potrivit datelor Autostat și PPK. Vânzările mărcilor europene, japoneze și coreene care au plecat au scăzut la 22,6%, de la 70%.

Această evoluție bruscă survine însă pe fondul prăbușirii vânzărilor de mașini noi, care au scăzut cu 58,8% în 2022, în condițiile în care nivelul de trai mai scăzut și dorința de a cumpăra vehicule de fabricație occidentală au determinat oamenii să își reducă cheltuielile și să cumpere mai multe mașini de ocazie.

Într-un semn de cooperare crescândă, Haval din China produce acum mașini la nivel local, în timp ce la Moscova, Moskvich din epoca sovietică reînviată folosește piese de motor, design și inginerie de la JAC din China.

Dar o altă nemulțumire a consumatorilor este prețul. Chiar și Medvedev a spus că prețul Moskvich pare cam mare. Modelul 3 costă în jur de 2 milioane de ruble (26.195 de dolari). Prețurile pentru Lada Granta, cea mai vândută mașină din Rusia, încep de la aproximativ 680.000 de ruble.

"(Chinezii) aduc o mulțime de mașini, dar dacă vorbim despre preț, nu despre calitate, nu există deloc mașini ieftine", a declarat Maxim Kadakov, redactor-șef al revistei "Behind the Wheel".

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9759
Diferența -0.0007
Zi precendentă 4.9766
USD
Azi 4.7742
Diferența 0.0425
Zi precendentă 4.7317
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9759 RON
USD flag1 USD = 4.7742 RON
GBP flag1 GBP = 5.9774 RON
CHF flag1 CHF = 5.3721 RON
AUD flag1 AUD = 3.1018 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.4124 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0309 RON
NOK flag1 NOK = 0.4302 RON
SEK flag1 SEK = 0.4306 RON
XAU flag1 XAU = 415.3204 RON
Monede Crypto
1 BTC = 472840.59RON
1 ETH = 15793.10RON
1 LTC = 433.12RON
1 XRP = 6.92RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.75%
6 luni: 5.79%
12 luni: 5.83%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17134.54-0.97%
BET-BK3177.98-1.36%
BET-EF923.66-0.61%
BET-FI60622.56-0.07%
BET-NG1213.18-0.53%
BET-TR37787.26-0.98%
BET-TRN36728.98-0.98%
BET-XT1471.96-0.91%
BET-XT-TR3191.04-0.91%
BET-XT-TRN3108.26-0.91%
BETAeRO910.86-1.18%
BETPlus2535.89-0.95%
RTL38053.05-0.66%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel