Rușii par deciși să extermine comerțul pe Marea Neagră

Matei Ion |
Data publicării:
Nava Sukru Okan în timp ce este abordată de militari ruși
Nava Sukru Okan în timp ce este abordată de militari ruși

Armata rusă și-a pus în practică amenințările de a impune blocada Ucrainei, sporind tensiunile într-un teatru de război din ce în ce mai activ.

Decizia armatei ruse de a trage focuri de avertisment și de a aborda un cargobot în Marea Neagră în acest weekend a adăugat un nou nivel de incertitudine în teatrul maritim de război din ce în ce mai intens, deoarece Moscova, aparent pentru prima dată, și-a pus în practică amenințarea de a trata transportul maritim civil cu destinația Ucraina ca fiind potențial ostil.

Ministerul rus al Apărării a anunțat duminică acțiunea, care a fost confirmată de oficialii ucraineni, iar o înregistrare video verificată de The New York Times arată un elicopter militar survolând deasupra cargoului Sukru Okan. Un grup de persoane în echipament militar poate fi văzut mergând pe punte și urcând în elicopter, în timp ce opt bărbați în haine civile - aparent echipajul navei - stau în apropiere.

Rămâne de văzut cum ar putea afecta acest eveniment fluxul de cereale pe mare din Ucraina, dar unii analiști și directori din industria navală au declarat că nu cred că episodul va afecta foarte mult un comerț care a fost deja restrâns de o blocadă rusească la o mică parte din volumul său obișnuit.

Dar reflectă tensiunile crescânde de la Marea Neagră, despre care analiștii occidentali au avertizat că ar putea escalada în violențe care să implice țări care nu sunt implicate direct în război. Avertismentul Rusiei de luna trecută cu privire la tratarea navelor țărilor terțe ca fiind ostile a stârnit temeri de confruntări armate, iar de atunci, forța navală ucrainenă a lansat mai multe atacuri asupra navelor de război rusești.

"Suntem, bineînțeles, îngrijorați de faptul că armata rusă și-ar putea extinde țintele asupra instalațiilor ucrainene de cereale pentru a include atacuri împotriva navelor civile din Marea Neagră", a declarat luni un purtător de cuvânt al Departamentului de Stat, Vedant Patel.

De când s-a retras luna trecută dintr-un acord care permitea navelor care transportau produse alimentare să părăsească porturile ucrainene, Rusia a bombardat intens aceste porturi, în special Odesa, distrugând peste 200.000 de tone de cereale, potrivit guvernului de la Kiev, și deteriorând grav infrastructura necesară pentru ca aceste exporturi să fie reluate. Oficialii ucraineni au afirmat luni că apărarea aeriană a doborât toate cele 15 drone de atac și opt rachete de croazieră lansate peste noapte asupra Odesa, dar au precizat că resturile căzute au provocat pagube, incendii și răniți.

Cu porturile principale ale Ucrainei închise, transportul maritim al acesteia a fost limitat la exporturile pe fluviul Dunărea, prin porturi mult mai mici - care au fost, de asemenea, atacate, dar nu la fel de des - și la bordul unor nave mult mai mici.

Abordarea navei Sukru Okan va contribui la îngrijorarea cu privire la viabilitatea acestei rute, dar este puțin probabil ca, în sine, să încline balanța în gândirea transportatorilor, a declarat Andrey Sizov, șeful SovEcon, o companie de consultanță pentru piețele de cereale din Marea Neagră.

"Este doar un alt memento că există un război în acea regiune", a spus Sizov.

Ministerul ucrainean de Externe a afirmat luni într-o declarație: "Facem apel la comunitatea internațională să ia măsuri decisive pentru a preveni acțiunile Federației Ruse care împiedică trecerea pașnică a navelor prin Marea Neagră".

Rusia a declarat că era în drepturile sale legale să oprească și să inspecteze nava.

Majoritatea navelor care se îndreaptă spre sau dinspre Ucraina evită acum, în general, apele de coastă ucrainene, trecând în schimb printr-un braț al Dunării care se varsă la Sulina, în România. Site-urile care urmăresc traficul maritim arată adesea zeci de nave grupate chiar în largul Sulina. În amonte, această ramură se unește cu corpul principal al fluviului, unde formează granița cu Ucraina și are câteva porturi fluviale ucrainene, în principal Izmail.

Ministerul rus al Apărării a declarat că, duminică dimineața, nava sa de patrulare Vasily Bykov a detectat nava Sukru Okan - un mic cargobot cotat la 2.155 de tone și înregistrat în mica națiune insulară Palau din Pacific - cu destinația Izmail. Nava, în vârstă de 34 de ani, este deținută și administrată de o companie turcă, potrivit Equasis, o importantă bază de date de transport maritim. The Times nu a reușit să ia legătura cu proprietarul pentru comentarii.

Nava de patrulare a tras focuri de avertisment cu arme automate de calibru mic, a declarat Ministerul Apărării, atunci când nava nu a răspuns inițial la cererea de a se opri pentru inspecție pentru a vedea dacă transporta bunuri interzise. Ministerul a precizat într-o postare pe aplicația de mesagerie Telegram că nava rusă a trimis apoi un elicopter cu o echipă de abordaj.

Navele care se îndreaptă spre și dinspre Ucraina pe Dunăre se deplasează, în general, pe coastele din Marea Neagră ale Bulgariei, României și Turciei - toate membre ale NATO - rămânând în apele teritoriale ale acestor țări pentru a evita blocada rusă. Însă, potrivit datelor transponderului navei Sukru Okan, aceasta se afla chiar dincolo de apele teritoriale turcești atunci când a fost oprită.

În cazul în care nava se afla în apele internaționale, nu a fost imediat clar dacă acțiunile Rusiei au fost permise în temeiul Convenției de la Montreux din 1936, care acoperă drepturile navelor militare ale națiunilor beligerante de a reglementa traficul comercial în Marea Neagră în timp de război.

Unele companii mari de transport maritim au renunțat la comerțul cu cereale din Marea Neagră după ce Rusia și-a impus blocada la 17 iulie, deoarece riscul era prea mare, recompensele prea mici sau navele lor prea mari pentru traficul fluvial.

Companiile cu "nave noi și frumoase" este puțin probabil să își asume riscurile, mai ales având în vedere potențialul de accidente mortale, a declarat un director al unei companii care operează o navă care așteaptă să încarce cereale la Reni, un port ucrainean de pe Dunăre. El a vorbit sub rezerva anonimatului, din cauza îngrijorării pentru siguranța navei și a echipajului său.

Executivul a spus că primele sale de asigurare nu au crescut deoarece nava sa este înregistrată în Turcia, iar guvernul turc subvenționează tarifele de asigurare pentru anumite nave. Cu toate acestea, anumite companii vor regândi orice rute planificate în regiune după ultimul atac, a spus el.

Experții spun că amenințarea cu o acțiune militară ar putea, teoretic, să crească primele de asigurare pentru transportatori, dar că multe dintre navele mai mici implicate acum în comerțul ucrainean erau oricum neasigurate. Deocamdată prețurile în creștere pentru această marfă reprezintă un stimulent pentru continuarea traficului.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9759
Diferența -0.0007
Zi precendentă 4.9766
USD
Azi 4.7742
Diferența 0.0425
Zi precendentă 4.7317
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9759 RON
USD flag1 USD = 4.7742 RON
GBP flag1 GBP = 5.9774 RON
CHF flag1 CHF = 5.3721 RON
AUD flag1 AUD = 3.1018 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.4124 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0309 RON
NOK flag1 NOK = 0.4302 RON
SEK flag1 SEK = 0.4306 RON
XAU flag1 XAU = 415.3204 RON
Monede Crypto
1 BTC = 470429.66RON
1 ETH = 15971.61RON
1 LTC = 488.35RON
1 XRP = 7.25RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.75%
6 luni: 5.79%
12 luni: 5.83%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17134.54-0.97%
BET-BK3177.98-1.36%
BET-EF923.66-0.61%
BET-FI60622.56-0.07%
BET-NG1213.18-0.53%
BET-TR37787.26-0.98%
BET-TRN36728.98-0.98%
BET-XT1471.96-0.91%
BET-XT-TR3191.04-0.91%
BET-XT-TRN3108.26-0.91%
BETAeRO910.86-1.18%
BETPlus2535.89-0.95%
RTL38053.05-0.66%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel