O navă comercială sub pavilion panamez a fost scufundată de tiruri de rachete ruse în Marea Neagră, iar alte două vase sunt avariate, a anunţat miercuri şeful Autorităţii maritime din Panama, Noriel Arauz, transmite AFP.
Echipajele navelor sunt în siguranţă, a precizat acesta.
''Ştim că trei ambarcaţiuni (sub pavilion panamez) au fost victime ale atacurilor cu rachete ruse. Una dintre aceste nave s-a scufundat, iar celelalte două plutesc, dar au suferit pagube materiale'', a declarat Arauz în faţa presei.
Forţele navale ruse interzic unui număr de 200 până la 300 de nave comerciale ale diferitelor ţări să ''iasă din Marea Neagră'', a denunţat şeful Autorităţii maritime panameze.
Zece nave sub pavilion panamez, transportând în special cereale, şi cei aproximativ 150 de membri ai echipajelor lor sunt blocaţi în Marea Neagră.
Panama susţine că are cele mai multe nave înregistrate sub pavilionul său, aproximativ 8.000, reprezentând 17% din flota mondială a marinei comerciale.
Pe 25 februarie, după un prim atac contra unui vas sub pavilion panamez, autorităţile din ţara central-americană au cerut evitarea navigării în apele ucrainene şi ruse din Marea Neagră şi Marea Azov.
Citește și: Nave comerciale din Marea Neagră, lovite de rachetele Rusiei VIDEO
Invazia Rusiei în Ucraina a provocat turbulențe pe piețele de mărfuri, conflictul afectând și transportul naval de mărfuri.
Cel puțin trei nave comerciale ar fi fost lovite de când forțele rusești au început atacul asupra vecinului său săptămâna aceasta. Asigurătorii fie nu se oferă să acopere navele care navighează în Marea Neagră, fie cer prime uriașe pentru a face acest lucru.
Acest lucru a agravat piețele de tranzacționare a petrolului și de transport maritim, care erau deja - cu câteva excepții - reticente în a încheia tranzacții cu Rusia, în timp ce oamenii își dau seama de riscul sancțiunilor pe care le implică cumpărarea de țiței din această țară.
Regiunea vitală din Marea Neagră
Marea Neagră este o regiune critică atât pentru comercianții de produse agricole, cât și pentru cei de petrol. Ucraina și Rusia reprezintă împreună mai mult de un sfert din comerțul global cu grâu și aproximativ o cincime din cel cu porumb. Acest comerț a fost aruncat în haos după ce porturile ucrainene s-au închis în urma invaziei Rusiei.
Portul petrolier rusesc Novorossiysk din Marea Neagră, împreună cu un terminal din apropiere, manipulează cea mai bună parte a 2 milioane de barili pe zi de țiței - aproximativ cât este cantitatea care se exportă din toată Marea Nordului.
Brokerii de petroliere, proprietarii și comercianții de petrol au declarat că a existat o precauție imediată în ceea ce privește afacerile cu Rusia după invazie, din cauza îngrijorării privind o reacție de sancționare din partea Occidentului.
Ofertele de vânzare a țițeiului Urals, cel mai bun petrol al națiunii, au ajuns la un discount record de 11,60 dolari pe baril în raport cu Dated Brent, un preț de referință pentru tranzacțiile fizice cu petrol din întreaga lume. Vineri nu au existat oferte de vânzare. Citește mai departe AICI
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.