Pe 21 septembrie, Rusia a declarat că a interzis temporar exporturile de benzină și motorină către toate, cu excepția a patru foste republici sovietice, ca răspuns la penuria internă, o mișcare care a perturbat comerțul global care trebuia deja să se adapteze la sancțiunile occidentale asupra exporturilor de combustibil rusești.
Cine va râde primul
Guvernul de la Moscova a precizat că ridicarea restricțiilor se aplică companiilor care furnizează cel puțin 50% din motorină produsă pe piața internă. Anul trecut, Rusia a produs 85 de milioane de tone de motorină și a exportat aproximativ 35 de milioane de tone, inclusiv 25,6 milioane de tone prin compania Transneft, ce deține monopolul asupra conductelor rusești, reiese din datele LSEG, preluate de Reuters. Restricțiile la exporturile feroviare de motorină rămân în vigoare, cu excepția exporturilor către anumite state din fosta Uniune Sovietică.
Transneft a anunțat, la rândul ei, că va relua exporturile de motorină prin porturile la Mările Baltică și Neagră imediat ce va primi permisiunea autorităților. În opinia analiștilor, reluarea exporturilor rusești de motorină va avea cel mai mare impact asupra Turciei și Braziliei, cei doi mari cumpărători ai Rusiei în acest an. „Odată cu ridicarea interdicției, Turcia nu va mai fi nevoită să importe mai mulți barili de motorină din Asia, dar totul va depinde de cât de repede sunt restabilite exporturile de motorină rusească”, a comentat Serena Huang, de la Vortexa.
Ce se va întâmpla cu benzina
Comercianții spun că ridicarea interdicției de motorină ar putea însemna că transporturile de motorină asiatică care ar fi înlocuit exporturile rusești către Africa și Turcia vor rămâne acum în regiune, o piață și așa saturată.
Contractele spread la termen pentru motorină s-au prăbușit în Europa cu 30%, până la 80,50 dolari/tonă metrică. Marjele de rafinare pentru motorina de referință europeană au scăzut încă de pe 5 octombrie, după ce cotidianul Kommersant a anunțat intenția celor de la Moscova.
În ceea ce privește benzina, Rusia a spus că exporturile vor reluate după stabilizarea pieței interne, dar fără a oferi un calendar. Analişti, precum cei de la firma de consultanţă FGE Energy, au estimat la două luni perioada în care Rusia va fi în stare să-și refacă stocurile de benzină.
Trebuie menționat, în context, că, spre deosebire de motorină, al cărei preț rămâne ridicat în Europa, benzina s-a ieftinit în majoritatea țărilor de pe Bătrânul Continent, reacție firească la ieftinirea petrolului. Numai în câteva zile, în cursul acestei săptămâni, barilul de țiței marca Brent, de referință în Europa, a pierdut peste 6%, îndepărtându-se mult de pragul de 90 de dolari. Ori, odată cu reluarea exporturilor de motorină de către Rusia, este posibil ca și acest carburant să se înscrie pe un trend descendent de durată.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.