Publicitate
Companiile aeriene rusești, inclusiv Aeroflot, controlată de stat, dezmembrează avioanele de linie pentru piese de schimb pe care nu le mai pot cumpăra din străinătate din cauza sancțiunilor occidentale, au dezvăluit patru surse interiorul industriei de resort.
Aceste măsuri sunt cuprinse în ordinul dat de guvernul de la Moscova companiilor aeriene de a folosi unele aeronave pentru a obține piesele de schimb necesare pentru a se asigura că restul avioanelor fabricate în străinătate pot continua să zboare până cel puțin în 2025. Sancțiunile internaționale impuse Moscovei după invazia în Ucraina a blocat accesul companiilor aeriene din Rusia la aceste produse.
Astfel, cel puțin un avion Sukhoi Superjet 100 de fabricație rusească și un Airbus A350, aproape nou, ambele aeronave operate de Aeroflot, au fost oprite la sol și sunt dezmembrate bucată cu bucată. O măsură umilitoare pentru măreața Rusie, dar necesară, având în vedere că cea mai mare parte a flotei de avioane a Rusiei este formată din avioane de pasageri de fabricație occidentală.
Canibalizare
Echipament a fost luat inclusiv de pe unele dintre avioanele Boeing 737 și Airbus A320 din flota Aeroflot, deoarece transportatorul are nevoie de mai multe piese de schimb de la aceste modele pentru celelalte Boeing 737 și Airbus A320 ale sale, a declarat sursa. Ministerul rus al Transporturilor și Aeroflot nu au răspuns la solicitările de comentarii.
Superjeturile Sukhoi Superjet asamblate în Rusia sunt, la rândul lor, puternic dependente de piesele de schimb străine. Un motor a fost deja scos de la un Superjet pentru a permite altui Superjet să-și continue activitatea. Este adevărat că, potrivit experților din industrie, motoarele sunt schimbate frecvent între aeronave și sunt de obicei furnizate în cadrul unor contracte separate. Acestea nu sunt considerate ca făcând parte din corpul principal al aeronavei.
Este "doar o chestiune de timp" până când avioanele cu baza în Rusia vor fi canibalizate, a declarat o sursă din industria aviatică occidentală. Noile generații de avioane - A320neo, A350 și Boeing 737 MAX și 787 - au o tehnologie care trebuie actualizată în mod constant. La un an de la intrarea în vigoare a sancțiunilor, va fi o "provocare" să se mențină în funcțiune avioane moderne, chiar și pentru baza de inginerie foarte dezvoltată și calificată a Rusiei, au declarat surse occidentale.
Această practică este cunoscută ca transformarea aeronavelor scoase din uz în "brazi de Crăciun". Deși relativ rare, acestea sunt cel mai adesea legate de dificultăți financiare și nu au avut niciodată o amploare similară cu cea a revizuirilor planificate în Rusia pentru a face față impactului sancțiunilor. Avioanele de linie pot fi repuse în funcțiune cu condiția ca piesele îndepărtate să fie puse la loc, dar acest lucru nu ar restabili neapărat trasabilitatea necesară pentru ca avioanele să reintre pe piețele mondiale. Iar multe piese au o durată de viață limitată.
Nimeni nu va putea ajuta
Aproape 80% din flota Aeroflot este formată din Boeing-uri și Airbus-uri: la sfârșitul anului trecut, Aeroflot deținea 134 de Boeing și 146 de Airbus, precum și aproape 80 de aeronave Sukhoi Superjet-100 de producție rusească, potrivit celor mai recente date disponibile. Potrivit calculelor Reuters bazate pe datele Flightradar24, aproximativ 50 de avioane Aeroflot - sau 15% din flota sa, inclusiv avioanele blocate de sancțiuni - nu au decolat de la sfârșitul lunii iulie.
Trei dintre cele șapte Airbus A350 operate de Aeroflot, dintre care unul este acum folosit pentru piese, nu s-au mari ridicat în aer de aproximativ trei luni, potrivit datelor Flightradar24. Faptul că transportatorii ruși zboară pe mai puține rute din cauza sancțiunilor occidentale înseamnă că există avioane nefolosite la sol care pot fi scoase din uz, a declarat o a doua sursă din industrie.
Principala provocare va fi menținerea în stare de funcționare a motoarelor și a echipamentelor electronice sofisticate, a recunoscut interlocutorul agenției Reuters. "Va fi dificil să le reparăm", a adăugat el. Aeroflot, cândva printre cele mai bune companii aeriene din lume, dar care acum depinde de sprijinul statului, a înregistrat o scădere de 22% a traficului în al doilea trimestru al acestui an față de anul precedent, potrivit datelor companiei, după ce sancțiunile au împiedicat-o să zboare spre majoritatea destinațiilor occidentale.
Asigurarea aprovizionării din țări care nu au impus sancțiuni Rusiei este puțin probabil să ajute, deoarece companiile din Asia și Orientul Mijlociu se tem de riscul unor sancțiuni secundare, au explicat aceleași surse. "Fiecare piesă are un număr unic și dacă documentele arată că o companie aeriană rusă este cumpărătorul final, atunci nimeni nu va accepta să furnizeze, nici China, nici Dubai", au precizat acestea, subliniind că toate piesele trebuie să fie cunoscute de Boeing și Airbus înainte de a fi furnizate utilizatorului final.
Citește și Rusia are ambiții legate de piața mondială a medicamentelor
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.