EBITDA (profitul înainte de dobânzi, impozite, depreciere şi amortizare) a coborât la finele anului trecut cu 12%, la 131,13 milioane de dolari, comparativ cu 148,35 milioane de dolari în 2018.
"În 2019, Rompetrol Rafinare a înregistrat o cifră de afaceri brută consolidată de aproximativ 5,2 miliarde de dolari, aproape de cea atinsă în 2018. Rezultatul operaţional (EBITDA) s-a diminuat cu 12%, până la 131 milioane de dolari, iar rezultatul consolidat net a fost unul negativ, de peste 48 de milioane de dolari. Indicatorii financiari în scădere au fost influenţaţi în principal de fluctuaţiile marjei de rafinare (39,5 dolari/tonă în 2019, comparativ cu 45,9 dolari/tonă în 2018) şi factorii macroeconomici din România (deprecierea cu 7,5% a cursului lei/dolar, inflaţia de 4% în 2019). De asemenea, la aceste rezultate s-a adăugat volatilitatea cotaţiilor de pe piaţa internaţională la materiile prime şi produsele petroliere finite", se menţionează în comunicat.
Investiții inutile. Cum aruncă Europa bani pe fereastră
Potrivit sursei citate, Rompetrol Rafinare a reuşit în 2019 să se menţină pe un trend pozitiv al rezultatelor operaţionale, cu valori record la materia primă procesată, producţia de carburanţi şi vânzările pe piaţa internă. În 2019, cele două rafinării ale Grupului au înregistrat o creştere cu 7% a volumelor totale de materii prime procesate. Pentru prima dată în istoria sa de peste 40 de ani, rafinăria Petromidia a depăşit pragul de 6 milioane de tone - 6,33 milioane de tone, record istoric. De asemenea, rafinăria Vega Ploieşti a consemnat cifre record - 436 kt, faţă de cele 406 kt procesate în 2018", se arată în documentul citat.
Pe fondul volumelor de materie primă procesată, segmentul de distribuţie a înregistrat creşteri semnificative în ceea ce priveşte comercializarea carburanţilor. Astfel, în 2019, vânzările totale de carburanţi au consemnat o creştere de 5%, de la 2,38 milioane de tone în 2018, la 2,5 milioane de tone, anul trecut.
Rompetrol Rafinare este cel mai mare exportator de produse petroliere al României, cantităţile livrate către subsidiarele KMG Internaţional din Bulgaria, Republica Moldova şi Georgia şi către partenerii din regiunea Mării Negre, ridicându-se la 2,63 milioane de tone de produse petroliere - nivel apropiat celui din 2018.
Compania este în continuare unul dintre cei mai importanţi contribuabili la bugetul de stat al României, suma totală virată anul trecut fiind cu 6% peste cea din 2018, până la circa 1,6 miliarde de dolari.
Pe segmentul de rafinare, rafinăria Petromidia Năvodari şi-a continuat programele de optimizare a producţiei şi a reuşit, în 2019, să finalizeze o serie de investiţii noi, menite să aducă plus valoare în procesele operaţionale (sistem nou de recuperare a gazelor petroliere lichefiate, instalaţiile de amestec în linie modernizate sau digitalizarea proceselor prin implementarea Advanced Process Control). Programele iniţiate în 2014 au ca obiectiv, printre altele, creşterea randamentului de produse albe, reducerea pierderii tehnologice sau optimizarea costurilor de operare.
Volumul mare de materii prime procesate a determinat la nivelul rafinăriei Petromidia o producţie totală de 1,37 milioane de tone de benzină şi 2,93 milioane de tone de motorină (în creştere cu 5% comparativ cu 2018). De asemenea, compania a reuşit să obţină 406 kt de combustibil de aviaţie Jet A1, nivel record, cu aproape 30% peste cantităţile realizate în 2018, ca urmare a optimizării reţetelor de producţie, dar şi pentru asigurarea cererii de piaţă în creştere.
Totodată, Petromidia a atins un randament de 86,2 în materie de produse albe (benzine şi motorine), o pierdere tehnologică de doar 0,8% wt şi un consum energetic de 2,9 GJ/mt.
Cea mai mare şi cea mai complexă rafinărie din România este considerată una dintre cele mai performante unităţi de profil din Europa, Africa şi Orientul Mijlociu, potrivit unui studiu realizat de o companie de renume specializată pe analize comparative în sectorul energetic. Petromidia a atins un indice de complexitate de 11,4, fapt ce o plasează în topul rafinăriilor din regiune.
Petromidia produce exclusiv carburanţi de calitate superioară Euro 5 (10 părţi de sulf per milion), din gamele Efix si EfixS, care se regăsesc pe piaţa domestică, dar şi în staţiile de carburanţi Rompetrol din Republica Moldova, Georgia şi Bulgaria.
În plus, în 2019, rafinăria Vega Ploieşti - cea mai longevivă unitate de profil din România şi unic producător intern de bitum şi hexan - a consemnat recorduri operaţionale şi la producţia de bitum (120 kt), respectiv producţia de hexan (92 kt).
Vega funcţionează în sinergie perfectă cu rafinăria Petromidia - Năvodari, cea mai mare din România şi una dintre cele mai moderne din regiunea Mării Negre. Astfel, Petromidia îi asigură integral rafinăriei din Ploieşti materiile prime/semifabricate necesare obţinerii de produse speciale cu o valoare adăugată ridicată.
În 2019, cifra de afaceri brută a segmentului de rafinare a depăşit 4,4 miliarde de dolari şi s-a situat la un nivel asemănător celui din 2018. Profitul operaţional (EBITDA) obţinut a fost de 108 milioane dolari, în scădere cu 15% faţă de cel consemnat în 2018, iar rezultatul net a înregistrat o pierdere de 16,8 milioane de dolari.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.