În prezent, în instituțiile din administrația publică locală, a fost identificat un nivel extrem de scăzut al digitalizării și, implicit, al informatizării proceselor de lucru. Serviciile publice oferite de unitățile administrativ–teritoriale sunt în multe situații aproape inexistente, iar acolo unde nu a fost impus și furnizat de către unități din administrația centrală, un sistem informațional/digital autoritățile locale nu au implementat servicii digitalizate. Accesul cetățenilor, cu precădere al celor din mediul rural, la informații necesare și actuale, creează dificultăți majore și deficiențe în buna funcționare a comunităților locale, se arată în nota de fundamentare a proiectului.
Astfel, în vederea susținerii transformării digitale a autorităților publice locale, Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării a identificat necesitatea inițierii imediate a unui demers legislativ care să susțină autoritățile publice locale în procesul de transformare în administrații publice mult mai eficiente, transparente și accesibile cetățenilor, în mod unitar și compatibil cu proiectul Cloud Guvernamental.
Efectele acestui demers se referă la:
- creșterea capabilităților și rezilienței sistemelor și rețelelor informatice ale statului, prin platforme informatice și soluțiilor tehnice astfel încât sistemele să poată fi administrate și întreținute mai ușor;
- asigurarea posibilității de conectare a structurilor din administrația publică locală la sistemul Ghișeul.ro. Această măsură este esențială pentru optimizarea procesului de colectare a taxelor și impozitelor, având ca scop creșterea gradului de eficiență în gestionarea resurselor financiare la nivel local;
- interconectarea sistemelor informatice de la nivelul autorităților publice locale cu sistemul național ROeID nu doar că va facilita accesul cetățenilor la diversele servicii publice online, dar va contribui și la creșterea gradului de securitate în utilizarea acestora. Astfel, cetățenii vor beneficia de un mediu digital sigur și transparent, în timp ce autoritățile vor putea gestiona eficient și securizat informațiile cu caracter sensibil;
- interconectarea în platforma PDUro, una dintre cele mai importante platforme pentru dezvoltarea serviciilor electronice pentru cetățeni și întreprinderi, a instituțiilor și autorităților publice pentru a emite documente precum certificate, aprobări și alte documente electronice cu semnătură electronică calificată, cu aceeași valoare juridică ca și documentele olografe, vizează îmbunătățirea accesului cetățenilor la serviciile guvernamentale electronice, dezvoltarea instrumentelor de gestionare a proceselor digitale și de interoperabilitate pentru instituțiile publice, digitalizarea și retehnologizarea proceselor operaționale, optimizarea operațiunilor guvernamentale și integrarea cu alte sisteme electronice naționale;
- asigurarea cerintelor privind simplificarea procedurilor în cadrul administrației publice centrale și locale, dispuse de prevederile legale din Legea nr. 9/2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative. Conform legii menționate anterior, entitățile din administrația publică au o serie de obligații (informații privind serviciile publice furnizate disponibile online și ușor accesibile, ghiduri online detaliate pentru accesarea serviciilor publice, formulare online în format accesibil și editabil necesare pentru accesarea serviciilor publice, informațiile privind serviciile publice accesate disponibile în mai multe limbi etc) in relatia cu cetateanul si mediul privat;
- modernizarea și eficientizarea administrației publice locale în România și, totodată, la creșterea gradului de colectare a taxelor și impozitelor locale, la compensarea deficitului de personal prin introducerea de fluxuri RPA (automatizare robotică procese) la nivel local, digitizarea documentelor și achiziția de aplicatii pentru digitalizare;
- abordarea proactiva și eficienta în îndeplinirea obiectivelor digitale.
Prin adoptarea Programului național pentru transformarea digitală a autorităților administrației publice locale rezultă beneficii imediate pentru cetățeni, mediul de afaceri și pentru autoritățile publice, scopul fiind interconectarea aplicațiilor/sistemelor informatice ale autorităților și instituțiilor din administrația publică, translatându-se în extinderea gamei de servicii electronice de care pot beneficia un număr mai mare de cetățeni și mediul de afaceri, se arată în document.
Schimbări preconizate
Integrare eficientă: Adoptarea rapidă va facilita o integrare armonioasă cu proiectul Cloud Guvernamental, asigurând accesul la o platformă comună pentru toate autoritățile publice locale și, totodată, se va asigura sprijinirea autorităților publice locale în interconectarea acestora cu nodurile eIDAS europene dar și în adaptarea sistemelor informatice pentru îndeplinirea normelor de interoperabilitate (NRRI) la nivelul unității administrativ teriotriale.
Economii de cost: O abordare unitară va reduce costurile pe termen lung, prin evitarea duplicării eforturilor și a resurselor.
Inovație și modernizare: Digitalizarea accelerată va stimula inovația și va moderniza administrația publică, oferind cetățenilor acces la servicii mai bune și mai rapide dar și digitizarea documentelor (trecerea acestora din format olograf în format electronic)
Transparență și accesibilitate: O digitalizare eficientă va asigura transparența și accesul facil al cetățenilor la serviciile publice.
Uniformizarea serviciilor: Standardele comune vor îmbunătăți interoperabilitatea și vor facilita schimbul de date între diferitele autorități publice.
Economie de timp și resurse: Digitalizarea va reduce timpul și resursele necesare pentru gestionarea proceselor administrative și, totodată, va sprijini compensarea deficitului de personal, prin posibilitatea introducerii de fluxuri RPA (automatizare robotică de procese) la nivel local.
Îmbunătățirea serviciilor: Serviciile publice vor deveni mai receptive și mai adaptate nevoilor cetățenilor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.