Publicitate
Ratele lor vor creşte, în două săptămâni, cu câteva sute de lei. Indicele de referință trimestrial pentru creditele consumatorilor va ajunge la valoarea record de 5,71% pe an, de la aproximativ 4 procente cât este acum.
Ianuarie 2023 vine cu rate mai mari pentru cei care şi-au luat credit cu dobândă variabilă după mai 2019. În această situaţie sunt spre jumătate de milion de români, care trebuie să plătească în plus, băncii, câteva sute de lei. Noul indice va ajunge la o valoare record, de respectiv 5,71%. O creştere de 1,65 puncte procentuale faţă de cât este acum.
Mircea Coșea a vorbit despre greul pe care îl vor întâmpina românii care dețin credite bancare începând cu 1 ianuarie 2023.
"De unde bani? N-au oamenii de unde să ia bani, pentru că inflația va rămâne cu 2 cifre și anul viitor și creșterea veniturilor, fie salariale, fie din pensii, nu va ajunge să compenseze această creștere! Va fi o mică criză de lichiditate, populația nu va avea bani să plătească aceste rate, alții care au cine știe ce alte activități poate vor putea, dar o mare parte din oameni nu va avea bani.
Se apropie momentul pe care îl preconizez de câteva luni, falimentul personal, adică băncile vor trebui să înțeleagă că au nevoie de o renegociere a creditelor, să nu ne amăgim cu IRCC-ul, va crește și el, deci mai multă maleabilitate din partea băncilor, mai multă înțelegere pentru a evita falimentul personal. Nu este o situație simplă nici pentru bănci. Nu zic că este neapărat prezentă această situație și anul viitor, dar oricum anul 2023 după părerea mea va fi primul an de criză adevărată în România, pentru că 2022 nu a fost an de criză. Oamenii au mai avut încă bani, au plecat în concedii, încă n-au plătit facturile alea foarte mari ", a explicat Mircea Coșea.
Românii, puși pe cheltuieli de sărbători
Cheltuielile de sărbători se menţin, în acest sezon, la nivelul de anul trecut, chiar dacă 73% dintre cumpărători se aşteaptă la scumpiri, iar 37% au o situaţie financiară precară, potrivit studiului Deloitte Holiday Retail Survey 2022.
Cu toate acestea, consumatorii cu venituri mici plănuiesc să cheltuiască, în perioada sărbătorilor, cu 25% mai mult decât anul trecut. În acelaşi timp, 77% dintre comercianţi estimează că vânzările vor creşte, în această perioadă, faţă de 2021.
Conform studiului, 41% dintre consumatori prevăd o evoluţie defavorabilă a economiei anul viitor, procent în creştere de la 33% în 2021 şi 27% în 2020.
În aceste condiţii, consumatorii renunţă la cumpărăturile neesenţiale, care scad cu 12%, pentru a oferi cadouri sub formă de produse (+1%) şi sub forma unor experienţe care implică socializare, respectiv petreceri, ieşiri la restaurant sau bilete la concert (+7%). Însă numărul mediu de cadouri scade de la 16, anul trecut, la nouă, anul acesta, şi preferinţa se mută pe produsele de tipul cardurilor cadou (în urcare cu 7%).
Pentru a compensa creşterea preţurilor, 32% dintre cumpărători caută să achiziţioneze articole reutilizabile (folosite ori recondiţionate), iar 48% dintre comercianţi spun că vor vinde astfel de produse în acest sezon.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.