Românii plătesc un preţ care e liber în momentul de faţă şi care este un preţ încă neaşezat pe piaţă. Am zis şi în continuare susţin că în momentul în care cât mai mulţi români vor trece în piaţa concurenţială şi va începe bătălia pe clienţi între firme şi nu clienţii pe firme aşa cum aşa a fost gândită iniţial destul de prost de ANRE la sfârşitul anului trecut, abia atunci putem spune că preţurile se vor aşeza.
Eu sunt optimist, aştept ca cele şase luni de tranziţie să treacă, să avem un număr cât mai mare de români în piaţa concurenţială şi atunci cred că preţurile se vor aşeza. Nu pot să vă spun acum cum vor fi. Sunt oferte, repet, în piaţă mai mici decât anul trecut, sunt oferte şi mai mari decât anul trecut.
Este adevărat, inerţia noastră, a românilor, şi probabil şi a altora din estul Europei, este mare şi poate că te gândeşti că ţi-e greu să te schimbi de la un furnizor la altul, chiar dacă vei câştiga un pic mai mult. Îţi faci un calcul şi vezi că vei câştiga la factură câţiva lei. Gândiţi-vă că acei câţiva lei pentru furnizori, multiplicat cu milioane de clienţi, înseamnă foarte mulţi bani. Trebuie să începem să gândim într-un mod că, chiar dacă economisiţi câţiva lei, e un plus şi trebuie făcut.
AGERPRES: Deci ce îi sfătuiţi pe oameni să facă?
Virgil Popescu: Să-şi caute în piaţa concurenţială cel mai bun furnizor, mai bun, evident, decât furnizorul pe care îl au în momentul actual. Sau să negocieze la sânge cu furnizorul respectiv, inclusiv spunând: dacă nu îmi dai un preţ mai bun cum văd că ai dat în altă parte mă mult la alt furnizor.
Citește și Factura la gaze. Virgil Popescu: Contează cât consumi şi cum consumi
Şi să ştiţi că dacă nu intervenea Ordonanţa 114 eram departe cu această liberalizare, pentru că îmi aduc aminte, în anii 2012, cred, 2013, când veneau furnizorii şi îmi spuneau haideţi să vă trec din reglementat în piaţa concurenţială pentru că preţul este mai bun. Deci veneau ei pentru că simţeau că este mai bine aşa. Acest lucru a fost distorsionat în 2014, l-am creat înapoi 2021, la 1 ianuarie, şi cred că trebuie să avem un pic de răbdare ca piaţa să se aşeze.
AGERPRES: Am văzut că foarte puţini consumatori şi-au schimbat furnizorul. Ce spuneţi despre asta?
Virgil Popescu: Exact ce v-am zis: o inerţie a românilor în a se muta aşa de la un furnizor la altul. Este explicabilă probabil în mentalitatea noastră. Mă uit inclusiv la mama. Este greu să se schimbe de la un furnizor la altul. Probabil o să se schimbe că o să-mi fac eu timp ca să mă ocup, mai ales că are aceste şase luni şi încă mai beneficiază de acel discount.
Şi majoritatea românilor se gândesc de două-trei ori să se schimbe, să nu se schimbe, şi amână pe ultimele luni. Şi sunt convins că vor fi probabil mai multe schimbări pe măsură ce se epuizează această perioadă de şase luni, probabil în cursul lunii iunie, şi sunt convins că vor fi şi după luna iunie, în iulie, când vor vedea că acel discount nu va mai fi pe factură şi dintr-o dată li se va aprinde aşa un beculeţ şi vor zice: am pierdut discountul, indiferent dacă e mic sau mare, l-am pierdut, hai să mă mut ca să îl pun înapoi.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.