Tensiunile economice dintre marile puteri globale riscă să afecteze din plin piața alimentară din Europa, inclusiv România, unde inflația alimentară și schimbările de comportament ale consumatorilor determină o transformare accelerată a industriei, potrivit unei analize semnate de analistul eToro, Bogdan Maioreanu.
Potrivit acestuia, războiul tarifar dintre SUA și China ar putea duce la o reconfigurare masivă a lanțurilor globale de aprovizionare, ceea ce ar pune presiune pe prețurile produselor alimentare. „China ar putea căuta alți furnizori pentru a înlocui importurile din SUA, ceea ce va genera cerere suplimentară pe alte piețe, inclusiv în Europa”, avertizează Maioreanu.
Românii, primii în Europa la căutarea promoțiilor
În acest context de incertitudine și inflație persistentă, românii se numără printre cei mai atenți consumatori din Europa. Potrivit unui sondaj McKinsey citat în analiza eToro, 48% dintre consumatorii europeni caută modalități de a economisi bani la cumpărături. Românii împart podiumul cu norvegienii și britanicii la capitolul atenție la prețuri, dar conduc detașat când vine vorba de căutarea activă a promoțiilor, fiind urmați de spanioli și danezi.
De asemenea, România este fruntașă și în ceea ce privește cumpărarea de produse de calitate premium, urmată îndeaproape de Spania. Totodată, românii manifestă un interes crescut pentru produsele bio și sunt dispuși să plătească prețuri mai mari pentru alimente mai sănătoase. În schimb, sunt mai puțin interesați de mărcile proprii ale magazinelor, preferând brandurile consacrate.
Susținere puternică pentru producătorii locali
Un alt aspect semnificativ al comportamentului de consum al românilor este orientarea tot mai accentuată către produsele locale. România se află pe primul loc în Europa la preferința pentru achiziția de alimente direct de la fermieri și producători locali. Această tendință vine într-un context în care consumatorii europeni, în general, își redefinesc prioritățile și devin mai conștienți de proveniența și calitatea alimentelor.
De asemenea, românii depășesc media europeană și la achizițiile din departamentele de mâncare gătită din supermarketuri, semn că preferințele se mută și spre comoditate, nu doar economisire.
2025: scade interesul pentru produsele ecologice
În ciuda creșterii atenției pentru produsele sănătoase, intenția de a cumpăra produse ecologice scade în 2025, conform proiecțiilor citate în analiză. România rămâne sub media europeană la acest capitol, dar nu se află pe ultimele locuri.
Inflația persistă: margarina, fructele și carnea – în topul scumpirilor
Ultimele date privind inflația alimentară confirmă presiunile resimțite de consumatori: în luna martie, prețurile alimentelor au crescut cu 5,1% față de anul trecut. Cele mai mari scumpiri au fost înregistrate la margarină (+13%), fructe și conserve de fructe (+10%) și carne și produse din carne (+4%).
Europa, sub presiune din cauza schimbărilor de pe piața chineză
China, care în 2024 a fost a treia piață ca destinație pentru exporturile agricole europene (după Regatul Unit și SUA), a redus aceste importuri cu 1,3 miliarde euro (-9%) față de 2023. Dacă Beijingul va începe să înlocuiască produsele americane cu alternative europene, presiunea pe prețurile alimentelor ar putea crește și mai mult.
Printre produsele a căror cerere ar putea crește se numără cerealele, carnea de porc, băuturile spirtoase și lactatele – exact cele unde Europa a exportat mai puțin în China anul trecut.
Investitorii români sunt îngrijorați de conflictul economic global
Potrivit sondajului eToro Retail Investor Beat, românii care investesc sunt foarte atenți la riscurile externe. 26% se tem de o recesiune globală, 23% de inflație, 18% de evoluția economiei românești și 16% de un conflict global. Iar războiul comercial SUA–China are potențialul de a amplifica toate aceste temeri, mai ales într-un climat deja tensionat de instabilitate geopolitică și incertitudine economică.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.