Ce va fi și cum va fi rămâne de văzut. Un lucru este însă cert: atâta timp cât războiul din Ucraina nu se va termina - și nu se știe când se va întâmpla acest lucru - europenii și, implicit românii, vor avea de suferit. Numai după ce calmul se va așterne în țara vecină, după ce situația pe plan internațional va deveni mai previzibilă, se vor reașeza lucrurile în planul lanțurilor de aprovizionare, se va rezolva problema livrărilor de gaze naturale, altele decât cele rusești, se va putea spera într-o revenire la noua normalitate.
Cum va arăta ea este iarăși o întrebare fără răspuns, deocamdată. Se pot face speculații, se pot creiona scenarii mai mult sau mai puțin apocaliptice, dar ce rost ar avea. Un lucru este însă cert: până una, alta, românii vor trebui să facă ordine în cheltuieli. Să le regândească, să modifice lista de priorități, eliminând ceea ce nu reprezintă o urgență, o nevoie stringentă, păstrând doar strictul necesar.
La ce ar renunța, mai precis? DCBusiness a realizat un sondaj pe această temă. Au dat curs invitației noastre de a alege dintre cele șase variantele de răspuns propuse 591 de cititori, cărora le mulțumim pe această cale.
În fruntea listei se află distracțiile: 179 dintre participanții la chestionar sunt deciși să uite, pentru o perioadă, de teatru, cinema, de mersul la muzee sau alte activități de acest gen pentru care trebuie să scoți bani din buzunar pentru bilete.
Pe locul doi se află, cu 107 de răspunsuri, ieșirile în oraș: la întâlniri cu prietenii, la o cină romantică la un restaurant și așa mai departe. De altfel, nici organizarea unor petreceri acasă nu va fi o misiune ușoară pentru românii care vor dori să-și sărbătorească zilele de naștere, onomasticile sau orice alt eveniment important din viața lor. Va fi, probabil, ceva mult mai modest.
În continuare, pe locul trei se plasează îmbrăcămintea, variantă aleasă de 107 dintre repondenții la sondajul DCBusiness. Firește, va fi mai greu de pus în aplicare pentru cei care au copii mici și care vor avea cu siguranță nevoie de hăinuțe și încălțăminte cu un număr, două mai mari.
”La nimic” este varianta de răspuns bifată de 75 dintre participanții la chestionar. Oameni chibzuiți, fără îndoială, prea puțini pretențioși sau cu o situația financiară suficientă încât să le asigure bunăstarea pe care și-o doresc.
Pe de altă parte, 49 dintre cititorii noștri sunt pregătiți să renunțe la deplasările cu mașina proprie. Prețul ridicat la carburanți își spune cuvântul deși, dacă tendința actuala de scădere a tarifelor la pompă, nu este exclus ca această opțiune să dispară de pe lista tăierilor de cheltuieli a românilor.
În sfârșit, pe ultimul lor după numărul de opțiuni, cu doar 44 de răspunsuri, se află dulciurile. Cu alte cuvinte, românii nu vor să renunțe la așa ceva, nici chiar dacă vor fi nevoiți să strângă cureaua. Când încerci să uiți de alte mici plăceri menite să-ți facă viața mai frumoasă, păstrezi măcar una care, cinstit vorbind, nu este chiar atât de costisitoare.
Iată rezultatele sondajului DCBusiness
Imbracaminte - 107
Iesiri in oras - 127
Distractii - 179
Deplasari cu masina proprie - 49
Dulciuri - 44
La nimic - 75
Citește și Cât împrumută românul ajuns la ananghie? Avem răspunsurile reale
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.