Site-ul romaniafaradosar.ro a fost lansat de inițiatorii legii pentru a facilita sesizarea neregulilor la nivelul prefecturilor. “Vrem să eliminăm un simbol al birocrației excesive din România, dosarul cu șină, care nu mai are loc într-o societate modernă și digitalizată. Pentru asta, avem nevoie de implicarea și sprijinul tuturor cetățenilor. România fără Dosar este o campanie prin care punem în practică o lege bună și creăm un model de bune practici la nivel național”, spun inițiatorii proiectului.
Ministrul Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, a anunțat că va verifică modul în care se aplică legea la nivelul instituțiilor publice. “Legea nr. 9/2023 (…) stabilește o serie de măsuri concrete și obligații clare pentru instituțiile statului, pentru a se apropia de cetățean, pentru a simplifică procedurile birocratice, pentru a face pași spre digitalizarea serviciului public administrativ. (…) Legea este în vigoare din 4 iulie. Instituțiile au la dispoziție 30 de zile pentru a se organiza în acest sens și vreau să vă spun că, în calitate de ministru al Afacerilor Interne, voi trimite o scrisoare circulară tuturor prefectilor pentru a le cere să ia măsurile necesare, în limitele competențelor legale, pentru a se asigura că instituțiile publice, autoritățile statului respectă această lege. Ea conține drepturi clar definite pentru cetățean și nu este acceptabil că aceste drepturi să fie ignorate. Vom monitoriza, supraveghea modul în care se aplică această lege și tema va fi, dacă este necesar, adusă în atenția Guvernului”, a declarat Cătălin Predoiu.
Legea nr.9/2023 stabilește următoarele prevederi principale:
Instituțiile și persoanele juridice care prestează servicii publice trebuie să accepte copia după cartea de identitate trimisă prin e-mail, respectând normele de protecție a datelor personale.Instituțiile și persoanele juridice care prestează servicii publice trebuie să publice o adresă de e-mail pentru primirea copiei după cartea de identitate, pe site-ul propriu și pe punctul de contact unic electronic.Instituțiile și persoanele juridice care prestează servicii publice nu mai pot cere copii legalizate după documente, ci doar certificarea conformității cu originalul de către funcționarul competent.Instituțiile și persoanele juridice care prestează servicii publice trebuie să primească copia legalizată după document, dacă persoană o prezintă pentru furnizarea serviciului public.O posibilă reformulare este:
Persoanele fizice sau juridice care solicită un serviciu public nu trebuie să prezinte copii după documente emise de alte entități care prestează servicii publice. Entitățile care furnizează serviciul public cer aceste documente direct de la entitățile care le-au emis, cu acordul beneficiarului, în format electronic.Persoanele fizice sau juridice care solicită un serviciu public nu trebuie să folosească dosare, dosare cu șină sau alte produse de birotică sau papetărie. Entitățile care furnizează serviciul public nu pot cere taxe suplimentare pentru aceste produse.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.