În aprilie 2023, Comisia a demarat o investigație detaliată pentru a evalua conformitatea planului de restructurare al Blue Air și a măsurilor de ajutor acordate cu normele UE privind ajutoarele de stat. Comisia a concluzionat că planul de restructurare nu a fost fezabil, coerent și suficient de amplu pentru a restabili viabilitatea pe termen lung a companiei într-un interval rezonabil, fără a distorsiona nejustificat concurența pe piața unică.
Măsurile de sprijin care au susținut un plan de restructurare considerat inadecvat și nerealist, neînsoțit de finanțări suficiente din partea investitorilor după perioada de salvare, au fost declarate ilegale conform normelor UE privind ajutoarele de stat. Astfel, România trebuie să recupereze acum de la Blue Air suma de 33,84 milioane de euro (163,8 milioane de lei), plus dobânda aferentă.
Margrethe Vestager, vicepreședintele executiv al Comisiei Europene responsabilă cu politica în domeniul concurenței, a declarat: "Sprijinul din fonduri publice acordat întreprinderilor în dificultate trebuie să fie susținut de planuri viabile pentru a asigura reușita restructurării fără a denatura nejustificat concurența. În urma unei investigații aprofundate, am confirmat că planul de restructurare și măsurile implementate pentru Blue Air nu sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat. România trebuie acum să recupereze ajutorul, pentru a restabili concurența pe piața internă a serviciilor de transport aerian."
Pandemia de COVID-19
Compania aeriană română Blue Air a fost afectată de dificultăți financiare începând din 2019 și, ca multe alte companii din sectorul aviației, a fost puternic afectată de pandemia de coronavirus începând din martie 2020. În noiembrie 2022, Blue Air a încetat să funcționeze, deoarece autoritățile române i-au suspendat temporar licența de operare din cauza situației financiare precare a societății.
În august 2020, Comisia Europeană a aprobat două măsuri de sprijin pentru Blue Air în contextul pandemiei de coronavirus. Acestea includ o garanție publică de aproximativ 28 de milioane de euro pentru a compensa daunele cauzate de pandemie și restricțiile de călătorie, precum și o garanție publică de aproximativ 34 de milioane de euro pentru un împrumut de salvare, menit să acopere parțial nevoile de lichidități ale Blue Air pentru următoarele șase luni.
România s-a angajat să asigure încetarea garanției aferente împrumutului pentru salvare după șase luni sau să prezinte Comisiei un plan de lichidare sau un plan cuprinzător de restructurare a Blue Air pentru evaluarea ajutorului de stat.
În aprilie 2021, România a comunicat Comisiei un plan de restructurare pentru Blue Air, valabil în perioada august 2020 - septembrie 2025. Acest plan a fost actualizat de mai multe ori și include o prelungire a garanției pentru împrumutul de salvare pe o perioadă de șase ani, permițând rambursarea ajutorului până în 2026. În noiembrie 2022, statul român a rambursat împrumutul și a preluat o participație de 75% în Blue Air.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.