România a produs, în ianuarie 2024, o cantitate de ţiţei de 231.700 tone echivalent petrol (tep), cu 11.300 tep mai mică (-4,7%) faţă de cea din perioada similară a anului trecut, conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică (INS).
Importurile de ţiţei s-au ridicat în prima lună a acestui an la 727.200 tep, fiind cu 49.000 tep sub cele consemnate în ianuarie 2023 (-6,3%).
Conform ultimei Prognoze a echilibrului energetic, publicate de Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză (CNSP), producţia de ţiţei a României se va situa pe o traiectorie descendentă până în 2026, cu un ritm mediu anual de -2,2%, consecinţă a declinului natural al zăcămintelor şi menţinerii unităţilor existente de producţie.
Astfel, în 2024, producţia va fi de 2,98 milioane tep (-2,3% faţă de anul anterior), în 2025 de 2,91 milioane tep (-2,3%) şi în 2026 de 2,855 milioane tep (-2%).
Pe de altă parte, pentru importul de ţiţei, CNSP estimează o creştere în perioada menţionată cu un ritm mediu anual de 4,1%.
Pentru anul 2024 sunt estimate în Prognoza echilibrului energetic importuri de 9,65 milioane tep (+4,7%), pentru 2025 de 10 milioane tep (+3,6%), iar pentru 2026 de 10,3 milioane tep (+3%).
Din aceeaşi categorie: Qatarul se pregăteşte de majorarea producţiei de GNL
Firma QatarEnergy a semnat patru acorduri pentru închirierea unui total de 19 nave specializate în transportul de gaze naturale lichefiate (GNL) de la patru operatori de nave din Asia, în contextul în care se pregăteşte de o majorare semnificativă a producţiei de gaze lichefiate, transmite Bloomberg.
La o ceremonie care a avut loc duminică la Doha, compania de stat QatarEnergy a precizat că a semnat contracte pentru a închiria şase nave de transport de gaze lichefiate de la firma chineză CMES Co. Ltd., şase nave de la Shandong Marine Energy, o altă firmă din China, trei nave de la firma MISC Bhd din Malayezia şi patru nave de la un joint venture între Kawasaki Kisen Kaisha Ltd. şi Hyundai Glovis Co. Fiecare navă are o capacitate de 174.000 de metri cubi.
Qatarul are nevoie de mai multe nave specializate în transportul de gaze naturale lichefiate în condiţiile în care creşte capacitatea anuală de producţie a zăcământului North Field până la 142 milioane de tone în 2030, 77 milioane de tone în prezent, adică o majorare de 85%.
Prin acest program, mica ţară din Orientul Mijlociu vrea să îşi reafirme dominaţia pe piaţa mondială a gazelor lichefiate. Proiectele demarate în Australia şi SUA în ultimii an au erodat supremaţia Qatarului, astfel că în prezent toate cele trei ţări exportă o cantitate comparabilă de gaze lichefiate. Cu toate acestea, recent autorităţile americane au îngheţat, temporar, autorizaţiile pentru noi proiecte iar investiţiile anunţate de Qatar în noi facilităţi îi vor permite să redevină lider mondial.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.