România pe marginea prăpastiei fiscale: deficitul bugetar explodează în 2024

DCBusiness Team |
Data publicării:
Daniel Dăianu / Foto: ALEX MICSIK / AGERPRES FOTO
Daniel Dăianu / Foto: ALEX MICSIK / AGERPRES FOTO

Creșterea deficitului bugetar al României în 2023 și 2024 alarmează experții Consiliului Fiscal care atrag atenția supra riscurilor majore pentru stabilitatea economică și devierea semnificativă de la traiectoria de consolidare bugetară.

Execuția bugetară a României pentru anul 2023 a înregistrat un deficit de 5,6% din PIB conform metodologiei cash și 6,6% conform metodologiei ESA 2010. Aceste valori au depășit cu mult ținta inițială de 4,4% stabilită în buget, marcând o abatere substanțială de la traiectoria de consolidare bugetară impusă de procedura de deficit excesiv. Devierea a fost cauzată în principal de neîndeplinirea țintelor de venituri planificate, în timp ce depășirile cheltuielilor au fost moderate datorită unor măsuri de limitare a acestora adoptate la finalul anului.

În mod similar cu anii anteriori, situația fiscală a României a rămas foarte dificilă, caracterizată de venituri bugetare insuficiente, aproximativ 33,6% din PIB, comparativ cu media de 43,3% din PIB în Uniunea Europeană. În plus, deficitul structural s-a situat la 6% din PIB-ul potențial, iar deficitul de cont curent a atins 7% din PIB.

Măsurile de ajustare din 2024: eficiență discutabilă și riscuri de implementare

Proiectul de buget pentru 2024 a stabilit o țintă de deficit cash de 5% din PIB, în scădere cu 0,6 puncte procentuale față de nivelul din anul precedent. În același timp, conform metodologiei ESA 2010, deficitul prognozat era de 4,9%, marcând o reducere de 1,7 puncte procentuale. Această diminuare planificată a deficitului se baza pe o creștere a veniturilor bugetare și pe măsuri de politică fiscală adoptate la sfârșitul anului 2023, alături de veniturile ipotetice rezultate din îmbunătățirea colectării și digitalizarea ANAF. Totuși, Consiliul Fiscal a avertizat că veniturile bugetate ar putea fi mai mici cu circa 19 miliarde lei, iar necesarul de cheltuieli ar putea depăși planificarea cu 4,5 miliarde lei, ceea ce ar putea duce la un deficit cash de aproximativ 6,4% din PIB.

În prima jumătate a anului 2024, deficitul bugetar a crescut la 3,6% din PIB, cu 1,3 puncte procentuale mai mult față de aceeași perioadă a anului precedent. Această creștere a fost alimentată de o majorare accentuată a cheltuielilor bugetare, în special datorită majorărilor salariale din sectorul public și creșterii pensiilor. În același timp, veniturile bugetare au evoluat peste așteptări, dar nu suficient pentru a contrabalansa creșterea cheltuielilor.

Datoria publică depășește pragurile legale: necesitatea unui plan de reducere

Conform datelor publicate de Eurostat, ponderea datoriei publice în PIB a ajuns la 51,6% la sfârșitul lunii martie 2024, iar datele Ministerului Finanțelor indică o valoare de 52,1% la sfârșitul lunii aprilie. Aceste valori depășesc pragul de 50% prevăzut de Legea responsabilității fiscal-bugetare, impunând Guvernului obligația de a prezenta și aplica un program de reducere a datoriei publice.

Pe fondul acestor evoluții, Comisia Europeană a revizuit prognoza de deficit bugetar pentru România în 2024, estimând un nivel de 6,9% din PIB, față de 5,3% estimat în toamna anului 2023. Această revizuire ascendentă a fost determinată de creșterea cheltuielilor cu personalul și impactul noii legi a pensiilor, menținându-se în același timp un nivel ridicat al investițiilor publice.

Provocările viitoare și nevoia de reforme fiscale

Consiliul Fiscal a subliniat nevoia urgentă de a continua reformele fiscale și de a combate evaziunea fiscală. De asemenea, instituția a avertizat că nerealizarea unei ajustări credibile și substanțiate ar putea duce la evoluții dezordonate ale economiei. În acest context, este necesară o creștere semnificativă a veniturilor fiscale, estimată să depășească 30% din PIB până în 2027-2028, pentru a face față provocărilor economice actuale și viitoare.

Consolidarea fiscal-bugetară rămâne esențială pentru a asigura stabilitatea economică a României, dar aceasta trebuie să fie însoțită de reforme structurale și investiții majore, care să susțină o creștere economică robustă și să reducă deficitul de cont curent. Consiliul Fiscal a avertizat că, fără măsuri suplimentare și fără o reformă fiscală profundă, România riscă să înregistreze deficite bugetare mai mari decât cele preconizate, punând în pericol stabilitatea macroeconomică a țării.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9766
Diferența 0.0004
Zi precendentă 4.9762
USD
Azi 4.7317
Diferența 0.0147
Zi precendentă 4.717
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9766 RON
USD flag1 USD = 4.7317 RON
GBP flag1 GBP = 5.9743 RON
CHF flag1 CHF = 5.3535 RON
AUD flag1 AUD = 3.0801 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.3872 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0307 RON
NOK flag1 NOK = 0.4280 RON
SEK flag1 SEK = 0.4288 RON
XAU flag1 XAU = 405.9099 RON
Monede Crypto
1 BTC = 465045.34RON
1 ETH = 15941.05RON
1 LTC = 422.54RON
1 XRP = 5.67RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.59%
6 luni: 5.63%
12 luni: 5.68%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17302.900.63%
BET-BK3221.640.41%
BET-EF929.350.69%
BET-FI60662.120.61%
BET-NG1219.650.92%
BET-TR38161.220.63%
BET-TRN37092.260.63%
BET-XT1485.430.59%
BET-XT-TR3220.460.59%
BET-XT-TRN3136.900.59%
BETAeRO921.78-0.46%
BETPlus2560.280.63%
RTL38306.500.68%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel