Nou împrumut pentru sustenabilitate fiscală și tranziție verde
La 1 august 2024, România a semnat un nou acord de împrumut cu Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BIRD), în valoare de 599,1 milioane de euro, pentru a susține politicile de dezvoltare în domeniul managementului fiscal și al creșterii verzi. Acest împrumut, cunoscut sub denumirea de "Împrumut pentru politici de dezvoltare privind managementul fiscal și creșterea verde", este menit să sprijine reformele economice și să contribuie la atingerea obiectivelor de sustenabilitate ale României.
Acordul face parte dintr-o serie mai largă de împrumuturi de tip Development Policy Loan (DPL), care au fost negociate și semnate cu BIRD în ultimii ani. În perioada 2022-2023, România a contractat împrumuturi în valoare cumulată de aproximativ 1,19 miliarde de euro, care au fost utilizate pentru finanțarea deficitului bugetar și refinanțarea datoriei publice guvernamentale. Aceste împrumuturi au fost ratificate anterior prin Legea nr. 312/2022 și Legea nr. 341/2023.
Scopul și structura împrumutului
Noul împrumut are ca principal scop întărirea managementului fiscal și promovarea creșterii verzi. El este structurat pe doi piloni principali, conform acordului încheiat între părți:
Pilonul 1 - Întărirea managementului fiscal, incluziunii și investițiilor publice verzi. Acesta cuprinde acțiuni în domenii cheie, cum ar fi reforma fiscală, reforma pensiilor și investițiile publice verzi. Aceste măsuri sunt parte integrantă a reformelor prevăzute în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Pilonul 2 - Promovarea finanțării private pentru tranziția verde. Acest pilon include acțiuni în sectoare precum energia regenerabilă (inclusiv energia eoliană offshore), transportul și parteneriatele public-privat, care sunt esențiale pentru susținerea tranziției României către o economie verde.
Matricea de acțiuni aferentă acestui împrumut a fost deja convenită cu ministerele de resort și entitățile implicate, iar acestea au fost îndeplinite de partea română înainte de începerea negocierilor, conform specificului acestui tip de finanțare. Sumele din împrumut vor fi folosite în funcție de necesitățile de finanțare a deficitului bugetului de stat și pentru refinanțarea datoriei publice guvernamentale, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, cu modificările ulterioare.
Condițiile și termenii împrumutului
Împrumutul are o maturitate de până la 15 ani, cu rambursarea integrală într-o singură tranșă la finalul acestei perioade. Mai mult, este prevăzută o perioadă de grație de 14,5 ani, ceea ce oferă guvernului român un termen confortabil pentru a gestiona rambursarea. Rata de dobândă aplicabilă împrumutului este bazată pe rata EURIBOR la 6 luni, la care se adaugă o marjă variabilă. Aceasta din urmă este în prezent cotată la aproximativ 1,01%, ceea ce reflectă condițiile favorabile ale pieței în momentul semnării acordului.
Un aspect notabil al acestui împrumut îl constituie flexibilitatea sa din perspectiva gestionării datoriei publice. Astfel, există posibilitatea conversiei împrumutului atât din punct de vedere valutar, cât și din punct de vedere al tipului de dobândă, ceea ce permite o gestionare prudentă și adaptabilă a costurilor asociate datoriei.
Pentru a acoperi costurile inițiale ale împrumutului, Banca percepe un comision de 0,25% aplicat la suma totală a împrumutului, plătibil în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a acordului sau înainte de efectuarea primei trageri din împrumut, oricare dintre acestea survine prima. În plus, există și un comision de angajament de 0,25% pe an aplicat la suma netrasă din împrumut, plătibil semestrial.
Impactul socio-economic și necesitatea ratificării
Pe termen scurt și lung, acest împrumut este proiectat să aibă un impact semnificativ asupra economiei românești, atât prin sprijinul direct acordat bugetului de stat, cât și prin stimularea investițiilor verzi și a reformelor structurale. De asemenea, va contribui la limitarea costurilor asociate datoriei publice, oferind o sursă competitivă și flexibilă de finanțare comparativ cu alte instrumente disponibile pe piață.
Conform legislației române în vigoare, Acordul de împrumut trebuie să fie ratificat prin lege, având în vedere că este vorba despre o finanțare rambursabilă contractată de la un organism financiar internațional, destinată finanțării deficitului bugetar. În plus, natura juridică a acestui acord îl clasifică drept tratat internațional, ceea ce impune, conform Legii nr. 590/2003 privind tratatele, necesitatea ratificării de către Parlament.
Guvernul României a aprobat deja, prin Memorandumul nr. 726849/2024, atât negocierea, cât și semnarea acestui acord de împrumut. Termenul de intrare în vigoare al acordului a fost stabilit la 180 de zile de la data semnării, pentru a asigura accesarea sumelor necesare în cursul anului 2024, având în vedere nevoile actuale de finanțare ale bugetului de stat.
În concluzie, acest împrumut reprezintă o oportunitate strategică pentru România de a-și consolida managementul fiscal și de a accelera tranziția către o economie verde, într-un context internațional marcat de incertitudini și provocări economice.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.