Multi-miliardarul a venit și cu o surpriză, o camionetă autonomă (robovan) cu locuri pentru 20 de persoane, mizând pe aceeași tehnologie și o orientare diferită de la mașinile convenționale cu preț redus la vehiculele robotizate.
În cadrul unei prezentării de joi seara, Musk a urcat pe scenă într-un „Cybercab” care urmează să fie produs în masă începând cu 2026. Prețul este sub 30.000 de dolari. El a prezentat apoi robovanul, fără să ofere prea multe detalii suplimentare.
Deși are un istoric cu promisiuni neîmplinite în ceea ce privește proiectele Tesla, Elon Musk a spus că tinde să fie optimist în ceea ce privește termenele pentru Cybercab - nu a spus cât de repede ar putea Tesla să crească producția de robotaxi, să depășească obstacolele inevitabile de reglementare sau să pună în aplicare un plan de afaceri pentru a depăși rivalii, cum ar fi cei de la Alphabet - Waymo.
Răspunsul criticilor
Analiștii și experții din industrie au declarat că dezvoltarea acestui concept de către Tesla ar putea dura ani de zile, în special din cauza siguranței și fiabilității. Aceștia au făcut referire la accidentele, precum și dificultatea tehnologiei de a răspunde la scenarii precum vremea nefavorabilă, intersecțiile complexe și comportamentul pietonilor.
În schimb Musk a declarat că mașinile autonome ar putea fi de 10 ori mai sigure decât cele conduse de oameni și ar putea conduce de cinci până la 10 ori mai mult.
O flotă de taxiuri autonome
Musk a declarat anterior că intenționează să opereze o flotă de taxiuri Tesla care se conduc singure, pe care pasagerii le pot chema prin intermediul unei aplicații. Proprietarii individuali de Tesla ar putea, de asemenea, să facă bani prin intermediul aplicației prin listarea vehiculelor lor ca robotaxi, a spus el. Acesta nu a făcut nicio referire la aplicație în cadrul evenimentului de joi.
Evenimentul - intitulat „Noi, roboții”, într-o aparentă aluzie la povestirile științifico-fantastice „I, Robot” ale scriitorului american Isaac Asimov - a reluat comentariul lui Musk conform căruia Tesla „ar trebui să fie considerată o companie de robotică AI” mai degrabă decât un producător de automobile.
Prezentarea, pregătită de luni de zile, a durat mai puțin de o jumătate de oră și a fost urmărită de aproximativ patru milioane de persoane numai pe platforma de social media X a lui Musk.
„Sunt destul de dezamăgit. Cred că piața dorea termene mai specifice”, a declarat Dennis Dick, trader de acțiuni la Triple D Trading. „Nu cred că a spus prea multe despre nimic”.
Funcționarea Cybercab-ului va costa 20 de cenți pe milă în timp, iar încărcarea se va face fără fir, nefiind nevoie de prize, a declarat Musk.
Vehiculele se vor baza pe inteligență artificială și pe camere foto, mai degrabă decât pe hardware-ul pe care își pun bazele rivalii Tesla, cum ar fi tehnologia lidar - o abordare pe care experții au semnalat-o ca fiind dificilă atât din punct de vedere tehnic, cât și din punct de vedere al reglementărilor.
Optimus
Dincolo de vehicule, Musk a vorbit despre „o mulțime de progrese” realizate cu robotul său umanoid „Optimus”, care ar putea avea în cele din urmă un preț cuprins între 20.000 și 30.000 de dolari și care poate efectua multe sarcini zilnice.
Musk a declarat în 2019 că este „foarte încrezător” că Tesla va lansa robotaxi până în 2020. În acest an, el și-a îndreptat atenția către Cybercab și a renunțat la planurile de a lansa o variantă convențională a Tesla mai convenabilă pentru cumpărători, considerată esențială pentru contracararea încetinirii cererii de vehicule electrice.
Tesla riscă să înregistreze primul declin al livrărilor din istoria companiei în acest an, deoarece stimulentele de cumpărare nu au reușit să atragă suficienți clienți către gama sa de vehicule electrice, arată calculele Reuters bazate pe câștigurile din al treilea trimestru. Reducerile de prețuri menite să compenseze ratele ridicate ale dobânzilor au comprimat, de asemenea, marjele de profit.
Mai multe companii care au încercat să pătrundă pe piața robotaxi au suferit pierderi de miliarde de dolari, forțându-le pe unele să își închidă activitatea.
Alte taxiuri autonome
Taxiul autonom Waymo, construit de Alphabet, compania mama a Google, cu aproximativ 700 de mașini Jaguar Land Rover în flota sa, este singura firmă americană care operează robotaxi.
Taxiul autonom Zoox de la Amazon se află în teste în momentul de față, iar Cruise de la General Motors, care utilizează Chevrolet Bolt EV, a suspendat anul acesta pe termen nedefinit planurile de dezvoltare a vehiculului autonom „Origin”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.