La începutul anului indicele era 3,02%, iar în martie, indicele era cotat la 4,25%. Indicele ROBOR la trei luni a început anul 2022 la 3,02%, iar la debutul lui 2021 se situa la 1,98%.
Creşterea indicelui la nivelul actual a început în data de 24 februarie, când Rusia de declarat război Ucrainei, moment în care indicele a crescut de la 3,56% în data de 23 februarie 2022 la 3,61% în data de 24 februarie 2022.
Indicele ROBOR la şase luni, utilizat la calculul dobânzilor la creditele ipotecare în lei cu dobândă variabilă, a stagnat şi el la 7,96% cât a fost în şedinţa precedentă.
Indicele ROBOR la 12 luni, care reprezintă rata dobânzii plătită la creditele în lei atrase de băncile comerciale de la alte bănci comerciale pentru o perioadă de 12 luni, a stagnat şi el la 8,22%.
ROBOR reprezintă rata medie a dobânzii la care băncile româneşti se împrumută între ele, în lei.
Evoluţia ROBOR este influenţată de mai mulţi factori, dintre care cei mai importanţi se referă la politica monetară a BNR, lichiditatea de pe piaţa, inflaţia şi politica fiscală.
Pentru creditele retail noi în lei din primăvara anului 2019 a fost introdusă o nouă referinţă - indicele de referinţă trimestrial pentru creditele acordate consumatorilor - IRCC, care a înlocuit ROBOR.
Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul, creştere importantă în 2022
Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut, în perioada 1 ianuarie - 31 octombrie 2022, faţă de perioada corespunzătoare din 2021, atât ca serie brută, cu 4,5%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cu 5,4%, arată datele publicate, marţi, de Institutul Naţional de Statistică (INS).
Astfel, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în perioada 1 ianuarie - 31 octombrie 2022, comparativ cu perioada 1 ianuarie - 31 octombrie 2021, a înregistrat o creştere, pe ansamblu, cu 4,5%, datorită creşterii comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+9,9%), vânzărilor de produse nealimentare (+4,2%) şi vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+1,8%).
Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, în primele 10 luni ale anului în curs, comparativ cu perioada similară din 2021, a înregistrat o creştere, pe ansamblu, cu 5,4%, datorită creşterii înregistrate la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+9,8%), vânzările de produse nealimentare (+4,1%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+3,6%).
Conform INS, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în luna octombrie 2022, comparativ cu luna precedentă, a scăzut, pe ansamblu, cu 1,4%, ca urmare a scăderilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare (-2,8%) şi la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (-1,8%). Vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au crescut cu 0,9%.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.