Ținând cont de obiectivele avute în vedere la implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura, precum și a sistemului informatic naţional RO e-TVA și în considerarea solicitărilor repetate ale mediului de afaceri din perspectiva cerințelor de conformare care privesc cele două sisteme informatice, este imperios necesară adoptarea urgentă a unor măsuri pentru îmbunătățirea funcționării acestora, orice întârziere putând periclita atingerea obiectivelor urmărite cu consecințe în ceea ce privește asigurarea conformării contribuabililor, explică Ministerul Finanţelor în nota de fundamentare a proiectului.
Documentul complet, în format PDF poate fi studiat dând click aici.
Principalele modificări:
I. Se propune modificarea și completarea OUG nr. 120/2021 în vederea:
- instituirii obligației de a înscrie în facturile emise pentru operațiunile realizate în baza unor contracte de achiziții publice/sectoriale, de concesiune de lucrări şi de concesiune de servicii, precum şi, după caz, contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii, a codurilor CPV corespunzătoare din nomenclatorul de referinţă în domeniul achiziţiilor publice;
- eliminarea obligației transmiterii facturilor prin sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura în relaţia B2B, între persoane impozabile stabilite în România, în cazul livrărilor de bunuri şi prestărilor de servicii care nu au locul livrării/prestării în România. Această modificare are la bază faptul că operațiunile nu sunt impozabile în România și, prin urmare, nu se datorează TVA în România;
- instituirii obligației utilizării sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura pentru facturile simplificate, concomitent cu exceptarea de la această obligație a bonurilor fiscale emise de operatorii economici prin aparate de marcat electronice fiscale și care îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate, întrucât datele fiscale sunt deja transmise de către AMEF în sistemul informatic național de supraveghere și monitorizare a datelor fiscale;
- exceptării de la obligația transmiterii prin sistem a facturilor emise pentru livrări intracomunitare de bunuri, pentru care beneficiarul persoană impozabilă stabilită în România comunică un cod de înregistrare în scopuri de TVA din alt stat membru, având în vedere limitările funcționale ale sistemului, precum și faptul că menținerea obligației în acest caz nu se justifică din perspectiva colectării TVA, operațiunea fiind scutită de TVA;
- clarificării împrejurărilor în care se consideră că livrările de bunuri/prestările de servicii sunt efectuate către o persoană fizică, având în vedere extinderea utilizării sistemului naţional privind factura electronică RO eFactura și în relația B2C, care devine obligatorie începând cu data de 1 ianuarie 2025;
II. Se propune modificarea OUG nr. 70/2024 în vederea amânării până la data de 1 iulie 2025 a datei de intrare în vigoare a dispozițiilor privind obligația transmiterii de către contribuabili a rezultatului verificărilor realizate asupra diferenţelor comunicate de autoritatea fiscală prin ”Notificarea de conformare RO e-TVA” și a consecințelor care decurg din neîndeplinirea acestei obligații.
III. Tinând cont de extinderea utilizării sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura și în relația B2C, care devine obligatorie începând cu data de 1 ianuarie 2025, se impune abrogarea obligației de transmitere în sistem a facturilor emise pentru vouchere de vacanţă titularilor acestora de către unitățile afiliate, prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă
IV. Se propune clarificarea evidențierii TVA colectate prin autofacturare, în cazul obiectivelor de investiții din cadrul unor programe de interes public sau social, finanțate din fonduri publice, care sunt predate gratuit beneficiarilor, în contextul implementării Sistemului național RO e Factura și a Sistemului informatic RO eTVA, în sensul că persoanele impozabile în sensul art. 269 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal care implementează astfel de programe și au dedus TVA pentru achiziții, trebuie să emită o autofactură conform art. 319 alin. (8) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare.
V. Se propune desemnarea Oficiului Național pentru Achiziții Centralizate ca autoritate competentă să reprezinte România și să semneze orice acte necesare în cadrul procedurii comune de achiziții publice între Comisia Europeană și statele membre, a platformei centrale comună declaranților autorizați în cadrul mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM).
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.