Oamenii de știință de la Technische Universität Wien (TU Wien) din Austria au inventat un nou tip de baterie care utilizează materiale care se găsesc din abundență. Bateria cu ioni de oxigen este ieftin de produs și poate dura o veșnicie.
Bateriile Solid State au fost denumite, din greșeală, baterii veșnice pentru capacitatea lor promisă de a rezista, cel puțin teoretic, la multe cicluri de încărcare-descărcare. În lumea reală, celulele cu stare solidă sunt încă inutilizabile, deoarece ar muri după doar câteva cicluri. După cum puteți vedea, termenul "baterie veșnică" este supraevaluat în acest caz, dar nu este nevoie să fie. Multe tehnologii de baterii promit să depășească bateriile Li-ion de astăzi. Iar acum, datorită oamenilor de știință de la Technische Universität Wien (TU Wien) din Austria, există acum încă una.
Celula lor oxigen-ion este un nou tip de baterie care este perfectă pentru stocarea energiei și, probabil, și pentru alte domenii. Caracteristica sa principală este că sa nu se degradează în timp, ceea ce o face demnă de titlul de "baterie veșnică". Oxigenul pe care îl folosește pentru stocarea energiei ar putea fi pierdut în reacții secundare, dar adăugarea de oxigen din aer este simplă și asigură faptul că bateriile cu ioni de oxigen vor dura practic pentru totdeauna.
Bateriile cu ioni de oxigen nu au nevoie de materiale scumpe sau rare și folosesc în principal materiale ceramice. Acestea pot prelua și elibera ioni de oxigen dublu încărcați negativ. Atunci când bateria cu ioni de oxigen se încarcă, ionii de oxigen se deplasează de la un electrod ceramic la altul. De asemenea, pot fi făcuți să migreze din nou înapoi, generând astfel electricitate. Principiul este foarte asemănător cu cel al bateriei litiu-ion, dar cu avantaje importante.
Materialele ceramice nu sunt inflamabile, astfel încât riscul de incendiu care sunt un lucru obișnuit la bateriile Li-ion sunt pur și simplu imposibile. În plus, nu este nevoie de elemente rare, care sunt scumpe sau dăunătoare pentru minerit, cum ar fi cobaltul sau nichelul. Prototipul de baterie creat de cercetătorii de la TU Wien folosește lantan, un element care nu este tocmai rar, dar nici complet comun. Chiar și acesta poate fi înlocuit cu ceva mai ieftin, iar cercetătorii lucrează deja la acest lucru.
Există și unele dezavantaje, ceea ce este de așteptat, deoarece acest tip de baterie este încă la început. Unul dintre ele este densitatea sa energetică mai mică și care este la o treime față de cea a bateriilor Li-ion. Cercetătorii de la TU Wien spun că bateriile cu ioni de oxigen funcționează la temperaturi ridicate, între 200 și 400 de grade Celsius (390-750 de grade Fahrenheit), ceea ce le face nepractice pentru dispozitivele mobile și chiar pentru mașini, cel puțin deocamdată.
Acestea sunt perfect potrivite pentru stocarea energiei, în special a energiei solare și eoliene. Densitatea energetică mai mică și temperaturile ridicate de funcționare nu contează ca dezavantaje în aceste scenarii, mai ales că avantajele uriașe, precum durata de viață lungă, siguranța sporită și accesibilitatea, le compensează.
Prețul litiului s-a prăbușit. Două cauze ale ieftinirii
Frenezia achiziționării de litiu, care a făcut ca prețurile acestei materii prime necesare fabricării acumulatorilor pentru vehicule electrice să crească cu peste 1.300% în doar doi ani, s-a transformat acum într-o retragere rapidă.
Prețurile carbonatului de litiu, produsul de referință, s-au înjumătățit după ce au atins un nivel record în noiembrie anul trecut, potrivit datelor furnizate de Asian Metal Inc. Acest lucru reflectă două presiuni majore: perspectiva ca în acest an devină disponibilă spre ofertare o cantitate mult mai mare la nivel mondial și semnele că creșterea fulminantă a sectorului vehiculelor electrice din China începe să se tempereze.
"Prețurile carbonatului de litiu au înregistrat o rată mai mare de scădere, deoarece perspectivele de creștere mai mare a ofertei pentru anul în curs coincid cu un sentiment mai slab al cererii", potrivit unui raport BloombergNEF din această lună.
Creșterea de doi ani a prețului litiului și a altor materiale pentru baterii a zguduit lanțul de aprovizionare a industriei vehiculelor electrice și a declanșat o cursă a producătorilor de baterii și a constructorilor de automobile pentru a bloca aprovizionarea. Citește mai mult AICI
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.