Revine Contractul Colectiv de muncă la nivel național

Matei Ion |
Data publicării:
Noua Lege a dialogului social reînființează contractul colectiv la nivel de național
Noua Lege a dialogului social reînființează contractul colectiv la nivel de național

O lege care a fost trimisă recent la promulgare prevede posibilitatea negocierii unui contract colectiv de muncă la nivel național. 

Ceea ce lipsește din acestă nouă reglementare este că nu se regăsește nicio clauză privind nivel salariului minim garantat în plată un lucru care este cerut de directiva salariilor minime.

„Contractele colective de muncă se pot negocia la nivel de unităţi, la nivel de grupuri de unităţi la nivel de sectoare de negociere colectivă și la nivel național”, stabilește proiectul viitoarei legi a dialogului social, adoptat deja la votul final în Parlament și care așteaptă acum promulgarea prin decret prezidențial. 

Din 2011, de când a venit actuala Lege a dialogului social, nu mai există contract colectiv de muncă unic la nivel național, nemaiexistând nicio referire la posibilitatea negocierii unuia în conținutul acestei legi. 

Contractul colectiv de muncă la nivel național a fost eliminat în anul 2011 după actualizarea Legii dialogului social.

Noua Lege a dialogului social care va intra în vigoare odată cu publicarea ei în Monitorul Oficial stabilește că „contractul colectiv de muncă încheiat la nivel național nu poate include clauze referitoare la nivelul salariului minim brut garantat în plată, care este stabilit prin hotărâre a Guvernului”, dar va putea cuprinde coeficienți minim de ierarhizare salarială, pe standarde ocupaționale, notează Avocatnet. În documentul de la deputați unde a apărut amendamentul acesta privind excluderea clauzelor legate de nivelul salariului minim scrie doar că „prevederea e necesară”, fără explicații suplimentare.

La ora actuală, în România există nu doar un singur  nivel al salariului minim. În primul rând salariul minim brut garantat în plată care e stabilit prin hotărâre de Guvern, în fiecare an, a cărui valoare e acum de 2.550 de lei, iar care la anul ar ajunge, conform propunerii înaintate, la 3.000 de lei. Prin lege însă avem și un alt salariu minim brut, pentru două ramuri de activitate - construcțiile și zona agro-alimentară, unde valoarea actuală e de 3.000 de lei. De la anul, pentru sectorul construcțiilor se propune un nou nivel - 4.000 de lei.

Directiva UE privind salariile minime

Începând cu această toamnă a intrat în vigoare o nouă  directivă europeană care impune o direcție de reglementare a salariilor minime în statele membre UE: Directiva UE nr. 2.041/2022, pe care va trebui să o transpunem până pe 15 noiembrie 2024. Noua directivă definește salariul minim în felul următor:

„salariu minim” înseamnă remunerația minimă stabilită prin lege sau prin convenții colective pe care un angajator, inclusiv din sectorul public, trebuie să o plătească lucrătorilor pentru munca prestată într-o anumită perioadă;

„salariu minim legal” înseamnă un salariu minim stabilit prin lege sau prin alte dispoziții juridice obligatorii, cu excepția salariilor minime stabilite prin convenții colective care au fost declarate ca având aplicabilitate generală, fără nicio intervenție în ceea ce privește conținutul dispozițiilor aplicabile din partea autorității de declarare

Ca atare, directiva ne spune că dacă ar exista convenții colective, adică, mai exact, dacă ar exista un contract colectiv de muncă la nivel național care să stabilească un nivel salarial pe care statul îl consideră ca având aplicabilitate generală, atunci acesta ar deveni minimul la nivel național.

Directiva, de altfel, vizează promovarea negocierilor colective pentru stabilirea salariului minim și impune statelor UE să promoveze consolidarea și creșterea capacității partenerilor sociali de a se angaja în negocieri colective pentru stabilirea salariilor, în special la nivel sectorial sau intersectorial, să încurajeze negocierile și nu numai. 

„În plus, fiecare stat membru în care rata de acoperire a negocierilor colective este sub pragul de 80 % creează un cadru de condiții favorabile negocierilor colective, fie prin lege, după consultarea partenerilor sociali, fie printr-un acord cu aceștia. Un astfel de stat membru stabilește și un plan de acțiune pentru promovarea negocierilor colective. Statul membru stabilește un astfel de plan de acțiune după consultarea partenerilor sociali sau prin acord cu aceștia sau, ca urmare a unei solicitări comune a partenerilor sociali, cu respectarea acordului dintre aceștia. Planul de acțiune stabilește un calendar clar și măsuri concrete pentru a crește progresiv rata de acoperire a negocierilor colective, cu respectarea deplină a autonomiei partenerilor sociali. Statul membru revizuiește planul de acțiune periodic și îl actualizează dacă este necesar. În cazul în care un stat membru își actualizează planul de acțiune, o face după consultarea partenerilor sociali sau prin acord cu aceștia, sau ca urmare a unei solicitări comune a partenerilor sociali, cu respectarea acordului dintre aceștia. În orice caz, un astfel de plan de acțiune este revizuit cel puțin o dată la cinci ani. Planul de acțiune și orice actualizare a acestuia sunt făcute publice și notificate Comisiei”, mai prevede directiva.

Când salariul minim legal e fixat de stat, directiva vine să stabilească o serie de criterii minimale care trebuie să stea la baza unui salari minim adecvat:

- puterea de cumpărare a salariului minim, luând în considerare costul hranei, cheltuielile pentru îmbrăcăminte și cele pentru locuință, precum și, eventual, nevoia de a participa la activități culturale, educaționale și sociale;

- nivelul general al salariilor și distribuția acestora;

- rata de creștere a salariilor;

- nivelurile și evoluțiile productivității la nivel național pe termen lung.

Directiva stabilește clar că salariile minime legale vor trebui majorate periodic și în timp util, cel puțin o dată la doi ani, statele putând folosi, în plus, un mecanism automat de ajustare a indexării salariilor minime legale. 

„Statele membre folosesc valori de referință orientative pentru a ghida evaluarea gradului de adecvare a salariilor minime legale. În acest scop, ele pot folosi valori de referință orientative utilizate în mod obișnuit la nivel internațional, cum ar fi 60 % din salariul median brut și 50 % din salariul mediu brut și/sau valori de referință orientative utilizate la nivel național”, mai prevede directiva.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9766
Diferența 0.0004
Zi precendentă 4.9762
USD
Azi 4.7317
Diferența 0.0147
Zi precendentă 4.717
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9766 RON
USD flag1 USD = 4.7317 RON
GBP flag1 GBP = 5.9743 RON
CHF flag1 CHF = 5.3535 RON
AUD flag1 AUD = 3.0801 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.3872 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0307 RON
NOK flag1 NOK = 0.4280 RON
SEK flag1 SEK = 0.4288 RON
XAU flag1 XAU = 405.9099 RON
Monede Crypto
1 BTC = 466283.29RON
1 ETH = 15798.39RON
1 LTC = 426.66RON
1 XRP = 6.64RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.75%
6 luni: 5.79%
12 luni: 5.83%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17199.39-0.60%
BET-BK3189.94-0.98%
BET-EF925.91-0.37%
BET-FI60147.96-0.85%
BET-NG1216.02-0.30%
BET-TR37930.95-0.60%
BET-TRN36868.60-0.60%
BET-XT1476.12-0.63%
BET-XT-TR3200.10-0.63%
BET-XT-TRN3117.09-0.63%
BETAeRO920.88-0.10%
BETPlus2545.96-0.56%
RTL38151.24-0.41%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel