Sindicatele care reprezintă o parte din cei 234.000 de lucrători din comerțul cu amănuntul din Spania, cum ar fi Carrefour, IKEA și lanțul de magazine El Corte Ingles, intenționează să ceară creșteri salariale de cel puțin 18% pentru a compensa efectele inflației în creștere.
Sindicatul CCOO, unul dintre cele mai mari din Spania, a declarat că va solicita clauze la următoarea rundă de negocieri care va începe în ianuarie, clauze menite să permită revizuiri în cazul în care inflația se accelerează în continuare, pe lângă creșterea minimă de 18% în următorii patru ani.
FASGA, un alt sindicat, cere o creștere de aproape 20% în patru ani.
"Mediul inflaționist generează deja o pierdere a puterii de cumpărare pentru lucrători care trebuie abordată și corectată în următorul acord", a precizat CCOO într-un comunicat.
ANGED, asociația comercială care reprezintă unii dintre cei mai mari comercianți cu amănuntul din Spania, a refuzat să comenteze, deoarece negocierile cu sindicatele nu au început încă.
Retailerii, care se află, de asemenea, sub presiunea guvernului spaniol pentru a menține prețurile la un nivel scăzut, au declarat că fac deja "un efort extraordinar" pentru a evita pe cât posibil să transfere costurile în creștere, cum ar fi cele cu energia, către consumatori.
Comercianții cu amănuntul și întreprinderile europene, în general, se confruntă cu cereri tot mai mari din partea angajaților lor pentru creșteri salariale de două cifre, pentru a egala sau a depăși inflația, care se află la sau aproape de nivelul maxim din ultimele trei decenii. Salariile mai mari, la rândul lor, sunt susceptibile de a crește ulterior prețurile bunurilor și serviciilor. Inflația pe 12 luni în Spania a fost de 10,5% în august.
Citește și Spania: Supermarketurile refuză să înghețe prețurile la produsele de bază
Principalele lanțuri de supermarketuri din Spania au respins o propunere a guvernului de a îngheța temporar prețurile unui coș de produse de bază pentru a atenua impactul inflației și au cerut în schimb o reducere a taxelor.
Propunerea, care viza încheierea unui acord cu comercianții cu amănuntul pentru a oferi produse proaspete, inclusiv pește, carne și ouă, la un preț fix până în ianuarie, a fost întâmpinată cu scepticism de alte întreprinderi și de opoziție, care o consideră o reglementare a prețurilor.
Reprezentanții supermarketurilor, care s-au întâlnit luni cu ministrul Muncii, Yolanda Díaz, și cu ministrul Consumatorului, Alberto Garzón, au declarat că au aplicat deja numeroase reduceri și că fac "un efort extraordinar" pentru a evita pe cât posibil să transfere costurile crescute către consumatori.
Cele trei asociații prezente la reuniune reprezintă sectorul supermarketurilor din Spania, printre care se numără grupul Carrefour, Alcampo, retailerul Auchan, El Corte Inglés sau Mercadona, primul lanț din țară, cu o cotă de piață de 25%.
"Dacă încerci să stabilești un preț fix pentru coșuri, încerci să denaturezi relația dintre companiile de distribuție și furnizori", a declarat Javier Millan-Astray, șeful Asociației Naționale a Marilor Companii de Distribuție (ANGED). În schimb, aceștia cer guvernului să reducă TVA la anumite produse.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.